„Jedná se o nadstandardní službu, prodejce si tedy sám stanoví podmínky, zejména dobu pro vrácení či formu výměny. Často není možné například vrácení hotovosti, namísto toho dostane zákazník časově omezenou poukázku na další nákup," vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny časopisu dTest.
S časově omezenou poukázkou na další nákup neboli Dobropisovou kartou se můžete například setkat v prodejnách s oděvy H&M.
„Pokud k nám přijdou lidé vrátit nevhodný dárek, měli by jej donést nejpozději do měsíce s originální visačkou a samozřejmě neporušený, k tomu by měli předložit účtenku. Možná je výměna za jiné zboží, nebo vrácení peněz, a to na Dobropisovou kartu, kterou lidé dostanou při vracení, a která má platnost pět let," nechal se slyšet jeden z pracovníků prodejny H&M.
„Z hygienických důvodů nevyměňujeme kosmetické výrobky, ani za ně nevracíme peníze," upozornil dále zaměstnanec prodejny H&M.
Informace o vracení zboží byste měli najít na účtence nebo přímo v prodejně. Obchodník tato uvedená pravidla musí dodržet. Právo na výměnu nebo vrácení zboží je v tomto případě také soudně vymahatelné. V případě, že přijdete do obchodu se zbožím, které je od začátku poškozené nebo nefunkční, jde o reklamaci, která se řídí reklamačním řádem.
Jak je to v Tescu?
„V případě, že člověk přijde s tím, že dárek, který dostal, je od začátku poškozený nebo nefunkční, pravidla pro reklamaci jsou zde uvedena v reklamačním řádu přímo na prodejně," nechala se slyšet jedna ze zaměstnankyň prostějovského supermarketu Tesco.
Někteří lidé již narazili na obchodníky, kteří využili svého práva zboží nevyměňovat a nevracet za něj peníze. Jejich zákazníkům tak nyní zbyl nevhodný dárek, a když jím neudělají radost jinde, zůstane ležet ve skříni.
„Koupil jsem tátovi knihu o druhé světové válce. Nakupoval jsem na poslední chvíli a v podstatě jsem bral, co mi přišlo pod ruku. Líbil se mi přebal, přečetl jsem si informace na zadní straně a prchal jsem knihu balit," říká Miroslav Záhorský z Prostějova, který 23. prosince koupil v Tescu knížku.
„Pod stromkem ale táta našel ještě jednu úplně stejnou od sestry. Dvě stejné knížky by našim doma byly k ničemu, řekl jsem si, že jí vrátím. V Tescu mě ale paní odmítla s tím, ať ji zkusím udat jinde," nepochodil v obchodním řetězci Miroslav Záhorský.
S nevhodným dárkem do Tesca můžete přijít kdykoliv, avšak záleží čistě na pracovnících obchodního řetězce, zda váš nevhodný dárek přijmou či ne.
„Přijímat zpět nevhodné dárky, kdy nám je zákazníci odevzdávají bez udání důvodu, není naše povinnost. Opravdu nebereme cokoliv. Důležité je, zda nám zákazník zboží vrací nepoužité, v původním obalu a má k němu účtenku," říká pracovnice informací supermarketu Tesco s tím, že lidé v posledních dnech chodí vracet hlavně nevhodné hračky a oblečení.
Co ale lidé chodí vracet v těchto dnech nejméně je elektronika.
„Lidé elektroniku nakupují v akcích. Není to u nás jako s oblečením, co ale lidé vracejí jako nevhodné dárky, jsou mobilní telefony. Zákazníci obvykle udávají důvod, že se jim sešly dva stejné, ale není to trend," řekl Milan Jansa z tiskového centra sítě obchodů s elektronikou Okay s tím, že mají čtrnáctidenní lhůtu na vyzkoušení, a při vrácení požadují neporušený obal, nepoškozené a kompletní zboží.
Slevy?
Kromě toho, že lidé po vánočních svátcích třídí vánoční dárky na vhodné a nevhodné, je poptávka po slevách. Ty někde začaly již před Vánoci. Kromě levnějšího oblečení ale seženete také lacinou elektroniku.
„Slevy u nás přetrvávají již dva týdny, takže lidé mohli nakupovat levně již před svátky. Ceny šly dolů u různého zboží a také sleva je různá, ve všech našich prodejnách by ale slevy měly být stejné," vyjádřil se zaměstnanec H&M.
„Nepřistoupili jsme ještě ke zdražování v souvislosti s intervencí České národní banky a oslabením koruny, ke kterým došlo v letošním roce a budeme pokračovat, stejně jako před svátky za staré nižší ceny až do vyprodání zásob, nechal se slyšet Milan Jansa z Okay elektro, kde do 5. ledna vybranou elektroniku nakoupíte až s téměř padesátiprocentní slevou.