Po internetu brouzdá 75 procent populace starší 16 let. Statistiky praví, že sedm z deseti Čechů komunikuje s okolím prostřednictvím e-mailu, 65 % čte na internetu zprávy, 59 % využívá online bankovnictví a 42 procent si za poslední rok něco koupilo v e-shopech. To, co je zcela normální pro většinu lidí, je takřka neřešitelný problém pro většinu těžce zrakově postižených. Konkrétně internetové bankovnictví v současné době využívají odhadem pouze stovky z nich.

Jedním z hlavních důvodů je malá dostupnost počítačů vybavených programem, který zrakově postiženým „přečte“ co je na obrazovce. Cena speciálně vybaveného počítače s odečítacím či zvětšovacím programem se pohybuje kolem 100 tisíc korun. Na pořízení této pomůcky významně přispívá stát, ovšem v letech 2012–2016 získalo příspěvek pouze 1 731 lidí.

Ukázka navigačnío systému pro nevidomé, Praha, 18.4.2017
Metropole potmě. Jak se tu nevidomí orientují?

V České republice přitom žije přibližně 100 tisíc zrakově postižených. Navíc pracovat s počítačem „poslepu“ není snadné a mnoho nevidomých a slabozrakých si na složitější služby, jako je například internetové bankovnictví, netroufne. „Musíme si uvědomit, že stále větší procento lidí přichází o zrak ve vyšším věku, kdy už se schopnost adaptace na ztrátu zraku snižuje,“ říká Václav Krása, předseda Národní rady osob se zdravotním postižením. 

To potvrzuje i nevidomý Karel Giebisch, který přístupnost internetového bankovnictví v českých bankách zkoumá. „Mám výhodu, že se informačními technologiemi zabývám prakticky celý život, a proto internetové bankovnictví zvládám,“ říká Giebisch. „V rámci své profese IT konzultanta se ale denně setkávám zejména se staršími klienty, pro které současné internetové bankovnictví je a vždy bude neřešitelný problém,“ dodává Giebisch.

Nevidomí zvládli cestu ve tmě. S vodicími psy.
Aplikace mluví s nevidomými podobně, jako kdyby s nimi mluvil člověk

Přestože banky věnují přístupnosti svých internetových rozhraní větší pozornost než dříve, stále jde o složité aplikace určené vidícím klientům, ve kterých se zrakově postižení obtížně orientují.

Naději na změnu současné situace přináší záměr, se kterým přichází Nadační fond FriendlyVox, který stojí mj. za stejnojmenným ozvučeným portálem pro jednoduché zpřístupnění internetu zrakově postiženým. „Jsme v dennodenním kontaktu se zrakově znevýhodněnými lidmi napříč celou republikou a víme, že právě online přístup k bankovnímu účtu je služba, po které hlasitě volají,“ vysvětlil Robert Štěrba ze správní rady Nadačního fondu FriendlyVox.

Jako řešení se ukázala jednotná aplikace, která by poskytla online přístup k platebním službám bez ohledu na to, u které banky mají vedený svůj účet. Tato možnost se otevírá se zavedením nové evropské direktivy o platebním styku (tzv. PSD2), která vstupuje v platnost v lednu příštího roku. Nové služby by se nevidomí měli dočkat v roce 2019. 

Ondřej Zmeškal na trase závodu Ironman (první zleva).
Nevidomý běžec Ondřej Zmeškal je železným mužem. Běžel za svým snem