„V uplynulých několika letech jsme byli svědky rychlé inovace v segmentu hybridních vozů a elektromobilů dobíjených ze zásuvky. Tyto vozy vlastně odstartovaly revoluci v technologiích inteligentního dobíjení,“ říká viceprezident a ředitel GE Global Research Mark Little a dodal: „Společně s automobilkou Nissan se snažíme o komplexní pohled na to, jakých technologií bude zapotřebí v automobilech, v rozvodné síti a v domácnostech, aby se dobíjení osobních vozů přes zásuvku skutečně stalo realitou.“

Podle obou společností jsou klíčové především dvě oblasti. První se týká začlenění elektromobilů do domácností a budov. Druhá se zaměřuje na dynamiku dobíjení elektromobilů v rámci celé elektrické rozvodné sítě.

„Vizí společnosti Nissan je realizovat mobilitu o nulových emisích prostřednictvím spolupráce s nejrůznějšími partnery z řady odvětví,“ říká viceprezident Nissan Motor Šuniči Toyomasu. „Doufáme, že výsledkem naší spolupráce s GE budou cenné poznatky o tom, co je třeba změnit v domácnostech a elektrické rozvodné síti, aby elektromobily mohly uchytit na trhu,“ dodal Šuniči.

Společnost GE bude většinu aktivit spojených s tímto projektem realizovat ve svém výzkumném středisku v městě Niskayuna ve státě New York, kde se rovněž nacházejí nejnovější zařízení pro výzkum inteligentní sítě. Společnost Nissan se bude na projektu podílet hlavně prostřednictvím své divize Nissan Technical Center North America, jež sídlí ve Farmington Hills ve státě Michigan

Elektromobily způsobí revoluci

Elektromobily jsou podle odborníků na nejlepší cestě způsobit revoluci v automobilovém průmyslu. Nyní jde o to, jak co nejrychleji vyvinout a vybudovat technologii inteligentního dobíjení, která uspokojí potřeby milionů vozů, které se jednoho dne budou takto dobíjet. Inteligentní dobíjení znamená schopnost řídit způsob, jímž síť dodává vozidlu elektrickou energii – a rovněž kdy a za jaký tarif. Inteligentní dobíjení by tak například umožnilo uživateli vůz zapojit do sítě a dobíjet baterii v době, kdy je sazba za elektrický proud nižší.

„Nízký počet elektromobilů zpočátku pro rozvodnou síť zátěž představovat nebude, nicméně existuje zde několik potenciálních problémů, které je třeba prostudovat a vyčíslit, například zda větší koncentrace elektromobilů nebude představovat zátěž pro místní distribuční systémy, včetně transformátorů,“ uvedl Matt Nielsen z GE Global Research a dodal: „Dobrou zprávou je to, že lidé kolem elektromobilů si tyto problémy uvědomují a aktivně se je snaží řešit. Mnozí ze zástupců rozvodných firem, s nimiž jsem měl možnost mluvit, mi potvrdili, že již vyvinuli programy, které jejich sítě a systémy připraví na nástup elektromobilů a uživatelům zajistí náležitý komfort.“

GE na projektech souvisejících s elektromobily či hybridními vozy pracuje dlouhodobě. Investovala například přes 150 milionů dolarů do vývoje vyspělých bateriových technologií, které do budoucna budou zajišťovat uskladňování elektrické energie pro různá zařízení, od hybridní lokomotivy přes důlní nákladní vozy až po další těžkou techniku. GE rovněž nedávno navýšila svou investici do firmy A123 Systems, jež se zabývá vývojem a výrobou baterií a je leaderem v oblasti lithium-iontové technologie využívané v hybridních automobilech.