Změny DPH se totiž netýkají malých živnostníků, nýbrž jen těch velkých s ročním obratem nad milion korun. Právě od této částky se z firem stávají plátci DPH: Zboží a služby od dodavatelů nakupují bez daně, účtují ji pak zákazníkům samy z prodejní ceny. Na květnovém snížení DPH tak vydělají právě velké hospody, převážně ty ve městech. Ty vesnické a malé bary budou na reformě naopak bity: Pivo budou kupovat za stejnou cenu s DPH 21 procent jako doposud, pivo tedy nezlevní, naopak budou proti velkým restauracím v konkurenční nevýhodě.

To je však v příkrém rozporu se smyslem daňové reformy. „Chtěli jsme to jako podporu hospod a restaurací, zejména těch na venkově, kde často slyšíme, že jsou postaveny byznysu s pivem. A tyto hospůdky mnohdy nefungují,“ řekla nedávno Babišova ministryně financí Alena Schillerová.

Ano, hospůdky na vesnicích jsou skutečně postavené hlavně na pivu; stravovací služby, jimiž je nižší DPH podmíněná, však nabízejí jen některé z nich a stejně tak jen některé mají tak velký obrat, že jsou plátci daně. Malým hospodským se pivo nezlevní, na snížené DPH z 21 na 10 procent vydělají jen velké restaurace. Buď si ponechají větší marži, nebo si budou moci dovolit pivo dokonce až o dvě nebo i tři koruny zlevnit.

„Snížení DPH rozhodně pomůže jejím plátcům. Pokud po květnu nechají stejné ceny, u levnějších piv se jim srovnají marže s malými hospodami, a u dražších piv, jako u dvanáctek, na tom budou naopak nově lépe než neplátci daně,“ řekl Tomáš Hajdušek z komory daňových poradců.

Podpora malého podnikání? Pravý opak

"Babiš se pořád holedbá podporou malého podnikání, ale ve skutečnosti činí pravý opak. Nejdřív zavedl EET, teď zase vyšší sazby DPH pro malé hospody oproti velkým restauracím… Všude se píše, že se zlevní pivo, ale přitom to není pravda. Štamgasti nám to dají pěkně 'sežrat'," zlobí se drobný restauratér Zdeněk Tesař z Chrudimě.

Reformu nepokládá za šťastnou ani daňový expert Hajdušek. „Stanovení DPH je věcí politickou, ale jako ekonom a daňový poradce říkám, že daňový systém by pro podnikatelský sektor měl být co nejjednodušší a nejstabilnější. Ideální je jedna, maximálně dvě sazby. Tři už jsou skutečně moc,“ řekl.

Rozdíl v dnešních a budoucích maržích na pivu u malých (neplátců DPH) a velkých (plátců DPH) hospod Hajdušek uvedl na jednoduchém příkladu dvou zařízení, které točí stejné pivo a prodávají ho stejnou cenu, ale jedna je a druhá není plátcem DPH: Pokud toto pivo v nákupu stojí 13 korun s DPH a oba podniky ho prodávají za 25 korun, plátce DPH z něj má dnes po odečtení daně marži 10 korun, zatímco neplátce 12 korun. Po novu se podmínky narovnají, marže bude stejná – 12 korun.

„Ale od května to bude jinak, čím dražší pivo bude na čepu, tím větší výhodu budou mít plátci daně. Například u Plzně, která stojí v nákupu 26 korun a prodává se za 40, činí dnes zisk u plátců DPH 11,50, nově to bude ale 15 korun, kdežto neplátce zůstane na 14 korunách. Snížení DPH plátcům daně tedy pomůže, hlavně u dražších piv,“ dodal Hajdušek.

A to přitom chtělo ministerstvo snížením DPH rovněž ulevit hospodským oplátkou za nárůst povinností a nákladů souvisejících se zavedením EET před třemi lety. Právě pro malé hospody ale nastává pravý opak. Velké restaurace totiž měly elektronické účetnictví zpravidla už dříve a přechod na státní EET je už tolik dalších nákladů mnohdy nestál. Naopak malé hospody musely nakoupit kasy, pořídit internet… Teď budou mít od května za „odměnu“ menší konkurenceschopnost než doposud.

To, že se snížení sazby DPH malých podniků nijak nedotkne, nepřímo potvrdilo i Ministerstvo financí. „Snížená sazba DPH 10 % se vztahuje na točené pivo v rámci stravovací služby bez ohledu na to, zda se jedná o malý nebo velký podnik. Pokud je podnikatel neplátce DPH, pak za poskytnutí stravovací služby daň nehradí,“ řekl Deníku mluvčí ministerstva financí Jakub Vintrlík.