Prodej počítačů se loni zvýšil o čtvrtinu a jejich celková hodnota vzrostla právě díky zvyšujícímu se podílu notebooků o 26 procent na 848 milionů dolarů, tedy zhruba 17,8 miliardy korun. Stolní PC měla podíl 50 procent a zbývající tři procenta patřila serverům, které rovněž zaznamenaly čtvrtinový růst.

"Předpokládáme, že v kalendářním roce 2007 bude na českém trhu pokračující nárůst v prodeji notebooků a přibližně stejné prodeje jako v roce 2006 v oblasti osobních počítačů. Růst prodejů notebooků ale již nebude tak výrazný jako v předchozích létech, ale přesto se bude jednat o desítky procent," řekl marketingový manažer HP Petr Trešl. Podle něj se v letošním roce nepotvrdí trend dalšího poklesu průměrných cen notebooků, protože s uvedením Windows Vista budou zákazníci poptávat vybavenější modely.

Podle odborníků by měl současný růst celkového trhu počítačů přes 20 procent vydržet minimálně další čtyři roky, a to zejména díky nižší nasycenosti trhu oproti například západní Evropě.

Více než tři čtvrtiny koupených počítačů mířily do segmentu malých a středních firem a do domácností. Nejmenší růst v počtu koupených PC zaznamenal segment velkých firem, který je v současnosti saturovaný a dochází u něj pouze k menším obnovám stávajícího počítačového vybavení.

Český trh s počítači v roce 2006 zaznamenal další posun zákazníků ke značkovým PC. "Zcela neoddiskutovatelná je u zákazníků přenosných počítačů orientace na značku, ale také v oblasti stolních počítačů získávají mezinárodní společnosti rostoucí podíl," uvedl analytik IDC Jiří Helebrand.

Obsazení vedoucí trojice na českém trhu s počítači se nezměnilo. Prvenství si udržela společnost Acer, těsně následována společností HP. Třetí v pořadí skončila společnost Dell. Nováčkem v první pětce se stala značka Asus, která dodává pouze přenosné počítače; silný zájem o její produkty ji vynesl na čtvrté místo. První pětici výrobců uzavírá společnost Fujitsu Siemens. Těchto pět společností dohromady dodalo 62 procent počítačů prodaných v roce 2006.