Nicméně v případě vynechání modelů, které byly vyřazeny z nabídky, cenový index nejvyšších výbav pro celý soubor sledovaných vozidel rostl o 1,4 procenta (sedm tisíc korun), což jednoznačně indikuje pozvolné zdražování nových vozidel na českém trhu. Někteří výrobci zdražují konkrétní model paušálně napříč všemi variantami, jiní zdražují v závislosti na motorizaci a stupni výbavy.

Malá auta zlevňují

K největším změnám došlo v kategorii malých vozů, kde ceny vrcholných nabídek spadly průměrně o 9,2 procenta, což odpovídá průměrnému rozdílu ve výši více než 20 tisíc korun. „Tento vývoj je dán především omezením nabídky dieselových agregátů v segmentu malých vozidel. O diesely ve sledovaném období zcela přišla kupříkladu Škoda Fabia anebo vozy značky Dacia," vysvětluje Petr Knap, vedoucí společnosti EY.

Dieselové agregáty zároveň tvořily horní cenová patra nabídky jednotlivých modelů, což vedlo ke snížení celkové nabídky v tomto segmentu. Odhlédneme-li od zúžení nabídky, ani tento segment se neubránil trendu nárůstu cen, a to jak na spodní hranici cen v průměru o 8300 korun, tak i v horním spektru o průměrné čtyři tisíce korun,“ dodává Knap.

Zužování nabídky se dle analýzy EY však netýkalo pouze dieselových variant nejprodávanějších modelů, ale i některých zážehových agregátů. Společným jmenovatelem těchto změn a fenoménem poslední doby jsou nové emisní normy WLTP (z anglického Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test), které musí plnit všechny modely prodávané ve státech Evropské unie od 1. září 2018.

„Z nabídky jsou automobilkami tak vyřazovány spíše okrajové motorizace, nezřídka prodávané v rámci sportovních variant jednotlivých modelů. Toto omezení produkce je v některých případech dočasné, v jiných trvalé, minimálně do příchodu další generace daného modelu automobilu, jako tomu je kupříkladu v případě BMW M3. Zároveň dochází k obměně standardních motorizací, což má nezřídka vliv na cenu vozidel a tím pádem na sledovaný cenový index,“ upřesnil Knap.

O cenovém indexu EY
Cenový index EY mapuje vývoj cen osobních automobilů na českém trhu od počátku roku 2018, čtvrtletně reflektuje cenové odchylky v dlouhodobém horizontu na vzorku 42 modelů vozidel napříč segmenty trhu na základě statistik prodejů z předchozích let (tyto vozy představují 63 procenta objemu prodaných vozidel na území ČR). EY sleduje spodní cenové hladiny (u nejlevnějších variant jednotlivých modelů) i vrcholy nabídek (nejdražší varianty jednotlivých modelů). EY analyzuje také další parametry nabídky vybraných vozidel např. z pohledu motorizací, výbavových stupňů a jejich vzájemné komplexity.