Tisíce novinářů z celého světa, blesky fotoaparátů, krásné hostesky, drahé víno a hlavně zbrusu nová auta, která poprvé spatřila světlo světa. V takovém lesku se v pondělí večer představila v německém Frankfurtu i nová škodovka, která už zřejmě v létě 2011 půjde do výroby v závodě Mladá Boleslav.
Je to významný produkt, do kterého Škoda Auto investovala stovky milionů korun, a který dá práci stovkám lidí. Jen letos automobilka nabrala na 1500 zaměstnanců, z toho 470 v červenci, což je její dosavadní rekord.

Nový vůz se představil ve světové premiéře na slavnostním večeru největší evropské automobilky Volkswagen, jenž vlastní českou Škodu Auto. Nové auto je zatím „jen“ konceptem s názvem MissionL a do výroby se má dostat zřejmě příští léto, jmenovat se bude nejspíše Škoda Rapid.

Auto, které půjde nakonec do výroby, má být velikostí mezi fabií a octavií a od právě představeného konceptu se již téměř lišit nebude. Představený vůz se bude vyrábět v Mladé Boleslavi na společné lince se Škodou Octavia, kde firma v těchto měsících investuje do rozšíření stávající výrobní haly.

Pro Evropu, Rusko a Čínu

Jde o šestou modelovou řadu, která bude dodávána na trhy v Evropě, Rusku a Číně. Už letos se však bude vyrábět jako samostatný sedan pro Indii.

MissionL nadchne čistými liniemi a precizním provedením detailů. Vyvážené proporce jsou tvořeny čistě modelovanými plochami a ostře řezanými liniemi. Dojem robustnosti a elegance tohoto liftbacku umocňuje zvýrazněná linie blatníků v kombinaci s 18" koly z lehké slitiny. Stejně jako u konceptu VisionD, i zde je dominantou přídě nová interpretace typických znaků ŠKODA. Logo s okřídleným šípem je samostatnou dominantou přední hrany kapoty. Mřížku chladiče, tvořenou vertikálními lamelami, lemuje chromovaný rámeček. Zejména za šera vyniknou přední a mlhové světlomety, jejichž upořádání evokuje tvar čtyřlístku. Směrová světla a světla pro denní svícení jsou integrována do tenké linky ve spodní části hlavních světlometů. V jejich krystalické struktuře opět našly uplatnění ostré linie – téma, které připomíná řemeslné umění českých brusičů sklad. Tento motiv se opakuje i na dalších místech karoserie a interiéru.

Výtvarné prvky

Působivé je využití spár mezi blatníkem a nárazníkem jako výrazných výtvarných prvků. Každá z ostrých linií probíhá s harmonickým zakončením. Na bocích a zádi vozu tvoří tři linie v plechu před zadními svítilnami jemně zpracovaný trojúhelník připomínající broušené sklo. Zadní svítilny mají bílou čirou plochu s jemným, krystalickým brusem. Svítilny jsou lemovány červeným koncovým světlem v typickém tvaru písmene C.

Nad interiérem studie se klene panoramatická střecha se sklem s vysokým stupněm zatmavení. Stejně jako z exteriéru, i z interiéru vyzařuje vytříbená elegance. V tomto případě je však doplněna propracovanou ergonomií a vysokou funkčností. Z horizontálního členění interiéru vyzařuje velkorysost; z palubní desky, potahů sedadel a volantu ve dvoubarevném, bílo-béžovém designu pak sálá mladistvý esprit. Na výplních dveří se nachází prosvícené textilní potahy, v nichž jsou drobné struktury připomínající broušený křišťál. Téma české sklářské tradice se tak přenáší i do interiéru.

„Tuto studii jsme pojali jako velmi puristickou, plochy jsme rozdělili jednoduše, ale efektně," přibližuje filozofii konceptu Jozef Kabaň, vedoucí designu ŠKODA. Vůz tak získal silný a sportovní výraz. „Vyjadřujeme tím přímočarost a mladistvý charakter. Život se často stává tak složitým, že mnoho lidí hledá únik v preciznosti, kvalitních materiálech a minimalismu. To vše jim studie MissionL nabízí," doplňuje Jozef Kabaň.