Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nové berlínské letiště zřejmě nebude mít dostatečnou kapacitu

Berlín – Kapacita rozestavěného berlínského Letiště Willyho Brandta zřejmě po dokončení nebude stačit dopravním požadavkům německé metropole. Na dnešním jednání dozorčí rady letiště to podle televize ARD uvedl šéf vzdušného přístavu Hartmut Mehdorn. Pro Letiště Willyho Brandta to znamená další v řadě problémů – letiště mělo být už dva a půl roku v provozu a náklady na jeho stavbu výrazně překročily plánovaný rozpočet.

30.6.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: David Vondráček

Nové letiště na jižním okraji německé metropole by mělo ročně odbavit 27 milionů pasažérů a mělo by nahradit dosavadní berlínská letiště Tegel a Schönefeld, která již technicky nevyhovují. Mehdorn ale dnes uvedl, že už v loňském roce prošlo oběma nyní provozovanými berlínskými letišti 26 milionů cestujících a očekává se, že tento počet v příštích letech nadále poroste.

Odborníci jsou přitom přesvědčeni, že se nepodaří Letiště Willyho Brandta otevřít dřív než v roce 2017. To by znamenalo, že už v okamžiku zahájení provozu nebude nové letiště kapacitně vyhovovat potřebám Berlína.

Mehdorn proto dnes požádal dozorčí radu nového letiště, aby uvolnila dodatečných 779 milionů eur (21,4 miliardy korun) pro rekonstrukci terminálu letiště Schönefeld. Ten by se měl stát součástí areálu Letiště Willyho Brandta a sloužit pro potřeby nízkorozpočtových aerolinek. Kapacita nového letiště by se tím zvýšila o pět až deset milionů cestujících ročně.

Letiště potřebuje další peníze

Mehdorn zároveň žádá dozorčí radu letiště o poskytnutí 1,1 miliardy eur nad rámec dosud schváleného rozpočtu ve výši 4,6 miliardy eur (126,3 miliardy korun). Peníze podle něj musí vedení letiště získat do konce roku, jinak se práce na stavbě zastaví.

Dozorčí rada, v níž zasedají zástupci Braniborska, Berlína a spolkové vlády, se zatím k Mehdornovým požadavkům nevyjádřila. Braniborští představitelé ale podle deníku Potsdamer Neue Nachrichten už předem upozorňovali, že nejsou ochotni dát do stavby letiště další peníze, pokud nebude stanoven pevný termín otevření vzdušného přístavu a pokud nedostanou záruky, že tento termín bude dodržen.

Letiště mělo být v provozu od podzimu 2011

Letiště Willyho Brandta, které by mělo být po Frankfurtu nad Mohanem a Mnichově třetím největším německým vzdušným přístavem, mělo být v provozu od podzimu 2011. Kvůli problémům s protipožárním zabezpečením a dalším stavebním nedostatkům už byl termín otevření čtyřikrát odložen. V současnosti žádné pevné datum zprovoznění stanoveno není.

S odkládáním zahájení provozu rostou i náklady na vybudování letiště. Původní rozpočet činil zhruba 2,5 miliardy eur (68,6 miliardy korun), při zohlednění současných Mehdornových požadavků by se celková částka nakonec mohla dostat na 6,5 miliardy eur (178,4 miliardy korun).

Autor: ČTK

30.6.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Předvolební debata Deníku: Ivan Bartoš
48 51

V televizi zabodoval Bartoš, Babiš působil unaveně, hodnotí experti

Sebastian Kurz a Alexander Van der Bellen
4

Kurz získal pověření sestavit vládu, pro Rakousko to znamená nový směr

Přehledně dvacet zásadních otázek voleb. Podívejte se, jak odpověděli

/FOTOGALERIE/ Podívejte se, jak lídři stran v předvolební superdebatě Deníku hlasovali o klíčových otázkách směřování České republiky. Například na otázku, jestli by chtěli v nadcházejícím volebním období za prezidenta  Miloše Zemana, odpověděli kladně Michaela Marksová (ČSSD), Karla Šlechtová (ANO), Tomio Okamura (SPD) a Jiří Dolejš (KSČM).

Všechny karty na stůl. Zde jsou priority hlavních politických stran

Volby jsou tu. Pokud ještě nejste rozhodnutí, které straně dáte dnes či zítra svůj hlas, superdebata Deníku by vám mohla nabídnout řešení. Kandidáti deseti hlavních stran a hnutí včera představili klíčové priority svých programů.

Uberu roste konkurence. Lyft dostal od Googlu miliardu

Americký gigant Lyft ve čtvrtek oznámil, že obdržel investici jednu miliardu od společnosti Google Alphabet. Částka mu má pomoci k tomu, aby lépe obstál proti konkurenčnímu Uberu, který na trhu sdílené dopravy ve Spojených státech vede.

Pohledem Stanislava Šulce: Co v debatách nezaznělo

Volby jsou v plném proudu a za pár hodin již budeme znát nové uspořádání na politické mapě. Voliči se rozhodují také podle toho, co zaznělo na poslední chvíli v předvolebních debatách. A je třeba upozornit, že by neměli opomenout také to, co v debatách ani jednou nezaznělo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení