Žádné cvakání jízdenky, pípání přes karty, posílání sms jízdenek nebo placení u řidiče.

Na severu Čech začali s finanční podporou státu testovat unikátní jízdenku, která by mohla cestujícím ušetřit peníze. Zaplatili by jen tolik, kolik zastávek projeli. Jak to funguje? Stačí jen před nástupem do tramvaje zapnout na mobilu bluetooth či wi-fi a pak jet tam, kam člověk potřebuje. Po vystoupení stačí bluetooth či wi-fi zase vypnout. O víc se starat nemusíte. „Systém už sám vyhodnotí, jakým dopravním prostředkem jste jeli, kolik zastávek, který den a kolik se vám strhne z účtu," popisuje Jiří Janšta z firmy Abirail, která výzkum nové technologie zašťituje.

Čtěte také: Pražské tramvaje svezou v pracovní den přes milion cestujících

Podle ředitele Dopravního podniku Liberce a Jablonce Luboše Wejnara, kde se zatím technologie zkušebně testuje, by to mohlo přinést revoluci ve veřejné dopravě.

„Často se setkáváme s tím, že lidé nechtějí MHD využívat, protože se jim nechce platit za tři zastávky stejně, jako kdyby jeli přes celý Liberec. Tato technologie umožní, že se bude platit jen za skutečný počet odjetých zastávek. Slibujeme si od toho, že by to mohlo přitáhnout další cestující," uvedl Wejnar.

Protože projekt je na začátku, není ještě stanovena taxa, kolik bude stát projetí jedné či více zastávek. „Počítáme s tím, že zhruba do tří, maximálně pěti let by se mohl spustit ostrý provoz. S nápadem přišlo ministerstvo dopravy, které chce, aby technologie platila pro veškerou dopravu. Tedy ve vlacích, v MHD, linkových autobusech, požadavek je i na lodní dopravu," popsal Janšta.

Před použitím chytrého mobilu či chytrých hodinek se cestující bude muset zaregistrovat a zřídit si účet, podle kterého ho zařízení umístěné v dopravním prostředku rozezná a ze kterého se pak peníze budou automaticky strhávat. „Musíme ošetřit, aby se lidé nevymlouvali, že žádnou tramvají nejeli, že se jim to zapnulo samo, když šli kolem zastávky a že se jim peníze strhly neoprávněně. Zaznamenali jsme i obavy, aby se systém nesepnul, když třeba pojedete v autě těsně za autobusem, ve kterém bude zařízení, ale to jsou věci, které se dají řešit," uzavírá Janšta.

Čtěte také: Univerzita v Liberci vyvíjí patent proti námraze