Akce se musí pomocí internetu hlásit České obchodní inspekci (ČOI), a to nejméně deset pracovních dní před jejím konáním.
Firmy musejí nahlásit nejenom místo a datum, ale také popis zboží a služeb, které pořadatel nabízí, včetně letáčku. Kdo ohlašovací povinnost poruší, riskuje pokutu až pět milionů korun.

Výjimku z nové ohlašovací povinnosti mají pořadatelé degustací vína a jídla, sportovních zápasů, pořadatelé veřejných dražeb podle zvláštního zákona a také akce, na kterých se individuálně uzavírají pojistky, penzijní spoření či investice.

„Lidé, kteří na předváděcí akce chodí, jsou poučitelní jen do určité míry. Ti v uvozovkách skalní, mezi něž patří třeba senioři, na ně stále chodí, přičemž provozovatelé vymýšlejí stále rafinovanější postupy," upozorňuje Jan Rotbauer z ČOI.

Adresné telefonáty

Podle zkušeností kontrolorů přímo z terénu se čím dál častěji objevuje třeba adresné obvolávání lidí a zvaní na akce pomocí telefonu. „Firmy se snaží, aby existovalo co nejméně písemných důkazů," říká Jan Rotbauer. Novým trendem, jak z lidí vylákat peníze, je také pořádání akcí přímo v domácnostech. A podle zjištění ČOI se začínají objevovat případy, kdy šmejdi zvou potenciální zákazníky na výlety a zájezdy za hranice České republiky. Snaží se tak dostat mimo působnost našich kontrolorů. „Mnohdy vezmou lidi do zahraničí a tam se jim snaží prodat zboží pod pohrůžkou, že je jinak nevezmou zpátky," upozorňuje Jan Rotbauer. Objevují se přitom i bizarní kauzy, například firma, která odvezla lidi do Turecka, kde jim nabízela nákup koberců.

Čeští kontroloři přiznávají, že pokud firma odveze lidi za hranice schengenského prostoru, nelze s tím téměř nic dělat. Pokud ale šmejdi „unesou" zákazníky v rámci EU, existuje aspoň částečný dozor. „V rámci ČOI totiž funguje 
i takzvané Evropské spotřebitelské centrum, které může upozornit na konání předváděcí akce tamější úřady, byť kontrola v cizině není tak rychlá jako u nás," vysvětluje Jan Rotbauer.

Možnost videozáznamu

Novinkou, kterou zákon umožňuje kontrolorům, je také pořizování audiovizuálních nahrávek z předváděcích akcí. V tomto ohledu se ale zákon střetává s normou 
o ochraně osobních údajů, 
v praxi tak kontroloři budou nahrávky používat pouze preventivně a jako důkaz. Zveřejňovat je zatím nebudou.

Přitvrdily také pokuty – 
v zákoně je pětimilionová taxa. Kontroloři nedávno udělili dvoumilionovou pokutu firmě, která nabízela přes zpoplatněnou telefonní linku úvěry, které ale v praxi neposkytovala.

Zjištění kontrolorů jsou přitom stále poměrně závažná. Za loňské první pololetí objevili pochybení v 80 procentech kontrol na předváděcích akcích. V druhém pololetí, kdy už naplno běžela debata o dokumentu Šmejdi, se pak podíl porušení zákona pohyboval na 59 procentech.