Červnové změny se u národního dopravce odehrají ve znamení prodlužování již existujících spojů. Slovenská strana stála o to, aby jednotky railjet, vlajková loď Českých drah, zajížděly až do Bratislavy. Prodloužení se dočká první ranní spoj do Prahy a poslední večerní spoj z Prahy. Dosud začínaly a končily v Břeclavi. Nově ponesou tradiční název Slovenská strela.

Změny jízdních řádů od června 2019

„Jednotka railjet poskytne cestujícím veškerý obvyklý komfort včetně dětského kina, míst pro vozíčkáře nebo místa business class,“ vyjmenoval výhody Petr Vondráček, ředitel odboru dálkové dopravy Českých drah. Z Bratislavy už jezdí jeden pár rakouských railjetů do Vídně a Curychu.

Prestižní spoje dvou největších dopravců si na hlavním nádraží v Praze prohodí časy odjezdů. Nyní budou jako první odjíždět vlaky Českých drah, tři minuty po nich pak soupravy Regiojetu. Valašské expresy budou o něco rychlejší, celou trasu až do Žiliny nově zvládnou za 5 hodin a 8 minut. Postupně na nich dráhy plánují nasazovat nové vozy 1. třídy s bistrem.

Nenaplněné ambice

Léto je zároveň obdobím sezonních spojů. Novinkou mezi nimi bude noční rychlík Wydmy z Bohumína do polských prázdninových letovisek na Baltu. Do Popradu a Tater pak zamíří posilový noční vlak Bohemia, který umožňuje i přepravu aut a motorek.

Plány soukromých dopravců vyšly zatím naprázdno. „Je to zejména kvůli omezením, kdy na trase z Prahy do Českých Budějovic probíhají stavební práce a náš provoz a služby pro cestující by tím byly výrazně ovlivněny. Komplikace by postihly také provoz dalších vlakových spojů, se kterými mělo být vedení soupravy provázáno,” vysvětlil mluvčí Regiojetu Aleš Ondrůj. Náhradní termín zatím dopravce nestanovil, nadále však s rozšířením své nabídky o vlaky do jihočeské metropole počítá.

Nevyjede ani vlak Klubu železničních cestovatelů z Prahy do Blatné. Drobnou náhradou za něj bude alespoň prodloužení víkendového cyklovlaku Českých drah, který dosud končil v Březnici.