Zařízení drží hned tři světové rekordy v kategorii závěsných lanovek. Zcela unikátní je zejména jediný ocelový nosník lanovky, který dosahuje výšky 127 metrů. Do rekordních tabulek se však lanovka zapsala rovněž tím, že překonává nejvyšší převýšení (1950 metrů) a od opěrného sloupu na vrchol má nejdelší úsek volného lana bez opěry (3213 metrů).

Moderní dopravní zařízení, jehož provoz zajišťují motory a pohony společnosti ABB, nahradilo padesát let starou lanovku Eibsee. Podle dostupných informací dokáže nová lanovka vyvézt na vrchol Zugspitze až třikrát více cestujících než její předchůdce. Provozovatel lanovky, akciová společnost Bayerische Zugspitzbahn Bergbahn, proto věří, že pomůže předejít dlouhému čekání, které bylo u Eibsee na denním pořádku.

K hospodárnému a spolehlivému provozu napomáhá řada inovativních technologií od ABB, která má rozsáhlé zkušenosti s řešením náročných dopravních úkolů v Alpách. „Většina kabinových i sedačkových lanovek ve Švýcarsku je poháněna motory a pohony ABB,“ připomíná Hans-Georg Krabbe, předseda představenstva ABB Německo. „Jsme velmi rádi, že jsme se na takto jedinečném projektu mohli podílet i v Německu.“

Výkonná dvoumotorová konstrukce

Požadavky Bayerische Zugpitzbahn na bezproblémový provoz bez odstávek byly zvlášť přísné: lanovka musí fungovat 365 dnů v roce bez ohledu na vítr a počasí. V takovémto prostředí závisí bezpečná a komfortní doprava v zavěšené kabině na dokonalé souhře motorů, pohonů a mechanických součástí.

Zajišťovat pohon takto dlouhého lana s velmi příkrým stoupáním až 104 procent (přibližně 46 stupňů) a s rychlostí 10,6 metru za sekundu vyžaduje velmi vysoký výkon. Ten zajišťují dva 800kW třífázové střídavé motory od ABB, které se nacházejí v dolní stanici.

Alpská tradice ABB

Od konce 19. století si ABB buduje vynikající pověst při zajišťování bezpečné, spolehlivé a energeticky efektivní dopravy v regionu Alp. U slavné zubačkové lanovky na Jungfrau, která měří devět kilometrů a začala jezdit v roce 1912, ABB provedla elektrifikaci, která zprovoznění trasy vůbec umožnila. Technologie ABB dodnes zajišťují bezpečnou přepravu více než milionu cestujících ročně – a to i během sněžení – na Jungfraujoch, který je s výškou 3454 metrů nad mořem nejvyšší železniční stanicí v Evropě.

Ve středisku Stoos ve švýcarských Alpách byla nedávno zprovozněna nejprudší kolejová lanovka na světě. Dva vozy s kapacitou 136 cestujících jezdí na trase dlouhé 1,7 kilometru. Lanovku pohání vysocké účinné elektrické motory, které navrhla a vyrobila ABB. ABB pro tento dopravní systém dodala i další součásti.

„Dnes se jedná hlavně o zvyšování energetické efektivnosti,“ uvádí Ueli Spinner, ředitel pro prodej, zákazníky a servis ABB Švýcarsko. „Provozovatelé lanovek však vyhledávají naše služby i v oblasti podpory, údržby a servisu.“