Sloučený podnik bude zaměstnávat asi 400 tisíc lidí. Transakce by měla být uzavřena za 12 až 15 měsíců. O názvu sloučeného podniku zatím automobilky nerozhodly.

Výkonným ředitelem sloučeného podniku bude šéf PSA Carlos Tavares, předsedou představenstva pak John Elkann, který stejnou funkci zastává ve společnosti Fiat Chrysler. Elkann je prapravnukem zakladatele Fiatu Giovanniho Agnelliho staršího. Ve firmě zůstane i výkonný ředitel skupiny Fiat Chrysler Mike Manley, i když není jasné v jaké funkci.

Model Fiatu 500L na autosalonu v Ženevě. Ilustrační snímek
Fiat Chrysler nepůjde do fúze s Renaultem. Kvůli politickým podmínkám ve Francii

Čínská společnost Dongfeng Motor Group, která má teď v PSA podíl 12,2 procenta, prodá 30,7 milionu akcií PSA. Její podíl v novém podniku se tak sníží na 4,5 procenta. Krok má umožnit snazší schválení fúze ve Spojených státech.

Úspora 94 miliard 

"Naše spojení je obrovskou příležitostí upevnit si postavení v automobilovém průmyslu v čase, kdy se snažíme zvládnout přechod do světa čisté, bezpečné a udržitelné mobility a dodávat spotřebitelům prvotřídní výrobky, technologie a služby," řekl Tavares. Jeho mandát v nové firmě má být pětiletý.

PSA zaštiťují mimo jiné značky Peugeot a Citroën, FCA pak Jeep, Alfa Romeo či Ram. Sloučená firma bude schopna sdílet náklady vývoje elektrických a autonomních vozů a sdílet výrobní technologii. Spojením by obě společnosti měly ročně ušetřit 3,7 miliardy eur (přes 94 miliard Kč), aniž by musely zavírat továrny.

Fiat Tipo Sport
Slib nedodrží. Automobilka Fiat Chrysler do roku 2022 naftové motory nestopne

Sloučení obou automobilových skupin dnes ocenil italský ministr financí Roberto Gualtieri. Zdůraznil ale, že Řím bude bedlivě sledovat dopady na pracovní místa a investice.

Od konce října, kdy automobilky oznámily, že jednají o fúzi, přidaly akcie Fiatu asi 16 procent. Akcie PSA za stejné období naopak více než osm procent ztratily. Dnes ráno akcie obou firem zamířily vzhůru, odpoledne už ale téměř všechny zisky odevzdaly.