V 10:38 dopoledne vzlétl letoun z ranveje, následně vystoupal do výšky 5 000 stop (více než 1500 metrů) a po 30 minutách úspěšně přistál zpět na letišti ve Vodochodech. 

„První let před-sériového letounu představuje významný milník, kterým vysíláme důležitý vzkaz našim zákazníkům, že jsme schopni zcela plnit své závazky a že budeme připraveni dodat první letoun našemu zákazníkovi v prvním čtvrtletí roku 2020,“ řekl prezident a předseda představenstva Giuseppe Giordo. 

Letoun Aero L-39NG

L-39NG je vysoce efektivní proudový cvičný letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku. Jde o jednomotorový dvoumístný stroj s vyspělým digitálním kokpitem, který zahrnuje sofistikovaný palubní virtuální výcvikový systém a přilbový zaměřovač HMD (Helmet Mounted Display). 

Tyto vlastnosti umožňují letounu L-39NG být jedinou dostupnou platformou na trhu schopnou provádět základní, pokračovací a taktický výcvik.

Zdroj: Youtube

„Letoun L-39NG letěl mimořádně dobře a zcela splnil naše očekávání z pohledu jeho stability a ovladatelnosti. Zvládli jsme i některé testy, jako jsou změny konfigurace, akcelerace až na 200 uzlů, otočení o 30, 40 a 60 stupňů a zpomalení na přibližovací rychlost. Všechny systémy pracovaly perfektně a výhled z kokpitu byl vynikající,“ řekl testovací pilot Aera David Jahoda.

Dohody s prvními zákazníky

V průběhu roku 2018 oznámilo Aero uzavření obchodních dohod s prvními zákazníky. V dubnu byl představen první, kterým se stal Senegal. Následovaly portugalská soukromá společnost SkyTech a americká soukromá společnost RSW, jež Aero představilo v červenci na Farnborough Air Show ve Velké Británii. Objednávky od těchto zákazníků zajistí výrobu 38 letounů.

V současnosti Aero finalizuje také smlouvu s domácím zákazníkem, kterým je státní firma LOM Praha poskytující výcvik pilotů, a pokračují slibná jednání i s dalšími zahraničními zákazníky.

Projekt letounu L-39NG je podporován českými státními finančními institucemi, Českou exportní bankou a pojišťovací společností EGAP.