První den plánovali stavaři posunout konstrukci o čtyřiadvacet metrů. Měli na to zhruba čtyři hodiny. „Pro výsuv mostu využíváme noční výluku na trati. Musíme končit krátce po čtvrté hodině ráno. Máme na to pět dní, takže v pátek by měl být most už kompletně vysunutý. Poté musíme vybudovat dvě betonová předpolí,“ okomentoval na místě start klíčové fáze nového přemostění za firmu Metrostav stavbyvedoucí Robert Škarecký.

Silničáři do 7. října obnoví 15 kilometrů dálnic D11 a 35 na Hradubicku. Práce mají být expresně rychlé
Opravy dálnic ochromily dopravu u Hradce. Budou rekordně rychlé, slibuje ŘSD

Stavba století, jak ji řada místních nazývá, začala už loni v červenci. Podle Škareckého se musela vypořádat po koronavirové epidemii se zdražením materiálu a služeb.

„Ve druhé vlně nás zastihla invaze ruských vojsk na Ukrajinu. Tam nás nejvíce postihlo nejen další plošné zdražení oceli, ale především to, že ocel pro výrobu mostu, která měla specifické požadavky na vlastnosti materiálu a byla zpracovávaná ve Vítkovicích, byla právě z okupovaného Mariupolu,“ dodal.

Hlavní nosný ocelový oblouk je dlouhý 77,6 metrů se dvěma estakádními poli před a za, navrženými z předpjatého betonu. Celková délka nosné mostní konstrukce je 158,4 metrů. Výška mostu nad terénem je 9 metrů, výška oblouku pak ještě o tři metry více. Stavba má přijít zhruba na 225 milionů korun bez daně, což je zatím projekční předpoklad. Zdroj financí poskytl Státní fond dopravní infrastruktury, Jihomoravský kraj a město Blansko.

Neobvyklé stoupání

„Zajímavostí tohoto mostu je nejen jeho polohové umístění, ale také fakt, že řidiči na něm budou muset překonat stoupání i klesání 8,33 procent, což na mostech bývá méně obvyklé,“ doplnil ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Roman Hanák.

Stavba dálnice D4 na Písecku.
Změny na českých dálnicích: Na D6 vznikne nejdelší most, na D4 odstřelí skály

S otevřením silničního mostu se počítá do konce letošního listopadu. Podle blanenského starosty a krajského radního pro dopravu Jiřího Crhy se jedná o zásadní dopravní stavbu v největším městě na Blanensku. „O silničním mostě na Staré Blansko se mluvilo desítky let. Pro Blansko je to zásadní stavba. Město je rozděleno železniční tratí a na Starém Blansku žije asi tři tisíce lidí. Je tam navíc průmyslová zóna. Dostat se tam v současnosti přes železniční přejezd je velký problém. I pro složky integrovaného záchranného systému. Až bude most v provozu, tak tento problém vyřeší. Propojí město v jeden celek a zároveň zklidní doprava,“ uvedl Crha.