Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nový rekord: Japonský rychlovlak jel 590 km v hodině

Tokio - Japonský vysokorychlostní vlak na magnetickém polštáři dosáhl při testovací jízdě nového rychlostního rekordu 590 kilometrů v hodině. Informoval o tom dnes deník The Daily Telegraph, podle nějž se při dalších testech příští týden pokusí překonat hranici 600 kilometrů za hodinu.

17.4.2015 2
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: ČTK/KYODO

Nový rekord zaznamenala vlaková souprava využívající technologie magnetické levitace ve čtvrtek na zkušební trati v prefektuře Jamanaši západně od metropole Tokia.

Souprava se sedmi vagony jela zmíněnou rychlostí po dobu 19 sekund, upřesnila společnost Central Japan Railway, která nový vlak považuje za prostředek hromadné dopravy budoucnosti.

Dosavadní nejvyšší rychlost vlaku byla naměřena na téže trati v Jamanaši 2. prosince 2003. Její hodnota se rovnala 581 kilometrům v hodině. Na normálních kolejích drží rekord 574,8 kilometru v hodině francouzský expres TGV z 3. dubna 2007.

Firma Central Japan Railway vyvíjí nové vlaky v souvislosti s připravovanou tratí mezi Tokiem a městem Nagoja, která by měla být hotová do roku 2027 a zkrátit cestování na této trase ze stávajících 90 minut na 40. Více než 80 procent z 285 kilometrů dlouhé trati bude vedeno pod zemí. Do roku 2045 by pak linka měla být protažena až do Ósaky.

Cena projektu je odhadována v přepočtu na 1,81 bilionu Kč. Japonsko doufá, že část nákladů by se mu mohla vrátit prodejem technologie do zámoří, uvádí The Daily Telegraph. Japonské firmy by prý mohly vybudovat systém magnetického klouzání například ve Spojených státech, kde by spojil metropoli Washington s Baltimorem za pouhých 15 minut.

Výhodami použití magnetické levitace u vlaků jsou zejména vyšší rychlost, která kvůli absenci tření přesahuje 400 km/h, a větší komfort pro cestující. Technologie vyžaduje specifickou dopravní infrastrukturu, většímu rozšíření těchto rychlovlaků brání zejména vysoké investiční náklady, které jsou dvojnásobné v porovnání s výstavbou vysokorychlostních tratí. Provoz magnetických rychlovlaků je ale levnější: při rychlosti 400 km/h vystačí souprava s příkonem sedm megawatt, což je o polovinu méně než u francouzského TGV nebo německého ICE při podobné rychlosti.

Již nyní jezdí dva komerční vlaky na magnetickém polštáři, od dubna 2004 v Šanghaji v Číně a od března 2005 v japonském Aiči.

Autor: ČTK

17.4.2015 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Z filmu Borat
2 11

Borat se nabídl, že zaplatí pokutu za české turisty v Kazachstánu

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš
AKTUALIZOVÁNO
104 14

Babiše chtějí vydat poslanci pěti stran. SPD se ještě podívá do spisu

AKTUALIZUJEME

Zeman se v Rusku sešel s Putinem. Mluvili o vzájemných vztazích i o Asadovi

Dnešní schůzka prezidenta Miloše Zemana s jeho ruským protějškem Vladimirem Putinem proběhla s mírným zpožděním. V středomořské Soči řešili státníci problematiku vzájemných vztahů a možnosti kulturní výměny. "V Sýrii jste zvítězili," pogratuloval Zeman nejvýznamnějšímu spojenci syrského vůdce Bašára Asada.

Lokomotivu zachvátil požár. Ochromil provoz na trati mezi Prahou a Brnem

V šetření stále zůstává příčina požáru se škodou předběžně vyčíslenou na 300 tisíc korun, který v neděli tři čtvrtě hodiny po poledni u osady Filipov nedaleko Čáslavi na Kutnohorsku omezil provoz na železniční spojnici mezi Prahou a Brnem.

Budovy Transgas nebudou památkou. Majitel je může zbourat

Soubor budov Transgas na Vinohradské třídě v Praze nebude kulturní památkou. Jejich majitel, který chce na místě stavět nové domy, je může zbourat. S odkazem na rozhodnutí ministerstva kultury to dnes uvedly Hospodářské noviny a Právo. Rozhodnutí o zastavení přezkumného řízení však dosud nebylo doručeno všem účastníkům řízení a ministerstvo je na dotaz ČTK nechtělo komentovat.

Lanovka na Petříně, v zoo a na Smíchově. Které další Praha plánuje?

Pražské lanovky. V metropoli najdeme sice jen tři, ale za to jsou všechny něčím unikátní. Praha se tak pyšní lanovkou z konce 19. století, lanovkou s nejmenším převýšením v celé České republice a nejmenší lanovkou, o které často Pražané nemají ani tušení. Na jaké další lanové dráhy se můžete těšit v budoucnu?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT