„Banky jako instituce poskytující finanční služby drtivé části populace nakládají s údaji o klientech velmi bezpečně. Veřejnost tuto skutečnost vnímá a hodnotí pozitivně," říká odborník ČBA na bezpečnost v online prostředí a poradce pro platební styk Tomáš Hládek.

Rok 2018 přinese zásadní rozšíření prostoru, ve kterém se na internetu mohou pohybovat citlivé informace o klientech finančních institucí. V platnost totiž vstoupí nový zákon o platebním styku. V bankovním sektoru panují určité obavy z možných rizik. Přestože banky investují do zabezpečení dat klientů nemalé částky, nemohou ovlivnit, co se s daty bude dít po jejich zpřístupnění podle pravidel daných novým zákonem.

„Banky podporují inovace i spolupráci s dalšími subjekty. Současně však v okamžiku účinnosti nového zákona o platebním styku bude nutné, aby všichni dodržovali standardy bezpečnosti. Jen tak bude vždy zajištěna co nejvyšší ochrana osobních dat klientů," vysvětluje Hládek. Podle něj bude ochrana dat v novém prostředí klást větší nároky na banky jak po stránce technologické, legislativní, procesní i ekonomické.

Kdy podle veřejnosti hrozí únik osobních dat?

close Únik dat, průzkum ČBA 2017. info Zdroj: ČBA zoom_in

I přes veškeré úsilí bank, hraje v konečném důsledku klíčovou roli při ochraně citlivých údajů především chování spotřebitele.

„Naprostá většina spoluobčanů v průzkumu deklaruje, že je pro ně bezpečnost a ochrana údajů důležitá. Je ale nezbytné, aby se v souladu s touto myšlenkou chovali i v reálném životě. Je na každém z nás, aby dodržoval pravidla bezpečného chování v online prostředí a s citlivými údaji, mezi které patří přístupové údaje a hesla k internetovému bankovnictví, nakládal nanejvýš obezřetně," upozorňuje Hádek.