„Polovina lidí si na Vánoce dopřeje nápoje a potraviny, které jinak v průběhu roku nevyhledává. S tím jsou spojené i větší výdaje, za kvalitní jídlo a pití zaplatíme i o dva tisíce víc než jindy,“ shrnuje výsledky průzkumu Roman Müller, analytik spotřebitelského financování společnosti Home Credit.

Průzkum byl proveden v listopadu letošního roku na vzorku 500 respondentů.

Do předvánočních výdajů se řadí i vánoční stromeček a výzdoba. Za ty nejčastěji utratíme částku do tisíce korun, maximálně ale dvojnásobek. Nejvíce však do peněženek saháme kvůli dárkům. Každý čtvrtý respondent plánuje utratit přes 6 tisíc korun, dvě třetiny se nicméně pohybují v pásmu od dvou do šesti tisíc.

Stejně tak dvě třetiny dotázaných se přiznávají, že se v obchodech před Vánoci často příliš „rozšoupnou“ a po svátcích jim zbydou hory jídla, na které nikdo nemá chuť.

„Hodnota vyhozených pochutin skoro v polovině případů přesáhne 500 korun. Lidé se nechají unést a nakupují více, než jsou schopni spotřebovat. Jejich peníze pak doslova končí v odpadkovém koši. Někteří se pokouší hospodařit s přebytky šetrněji, nejčastěji je zamrazí nebo je rozdají příbuzným,“ říká Müller.

Část svátečních dobrot někdy připadne i zvířatům, a to jak psům, tak třeba slepicím.

A jak je to s vlastnoručně vyrobenými dárky? Do těch se podle průzkumu nehrneme. Vlastní výrobu letos chystá necelá pětina respondentů. Ti svým blízkým chystají pod stromeček například domácí likéry, marmelády, paštiky, kalendáře nebo přírodní kosmetiku.

„Pod dárkem vlastní výroby si mnoho lidí představí alespoň drobnou úsporu. To ale zdaleka neplatí automaticky. Když člověk použije kvalitní suroviny a zajímavý obal, může se i domácí paštika stát vyloženě luxusní záležitostí. Taková pozornost je navíc velmi osobní a hodiny, které darující věnoval výrobě, hodně vypovídají o jeho vztahu k obdarovaným,“ dodává Müller.

Sedm z deseti respondentů má prý hlavně radost z toho, že jejich vlastnoručně vyrobený dárek bude originální.