Na poslední z úseků D1 dnes ministerstvo dopravy vydalo stavební povolení.

Kromě velkých dodavatelů se do výběrového řízení přihlásilo i množství konsorcií, které vznikly přímo za účelem boje o konkrétní zakázku, uvedla Vápeníková. Hodnotící komise teď u všech žádostí zhodnotí, zda jednotliví žadatelé splňují kvalifikační kritéria. V druhém a závěrečném kole výběrového řízení se pak bude rozhodovat především na základě nabídkové ceny. Uskutečnit by se mělo nejdříve v průběhu srpna, kdy vyprší lhůta pro odvolání proti případnému vyloučení v prvním kole.

Se samotnou rekonstrukcí dálnice by se podle Vápeníkové mělo začít nejdříve 5. října. Skutečné zahájení oprav ale může významně pozdržet případné odvolání některého z uchazečů k antimonopolnímu úřadu. Pokud by se některá z firem odvolala, což není nepravděpodobné, připustila Vápeníková, začátek stavby by to výrazně oddálilo. Ředitelství by tak podle mluvčí mělo problém i se zahájením přípravných prací v zimních měsících.

Problém by ale nemusel být s potřebnými stavebními povoleními. Ministerstvo dopravy dnes vydalo souhlasné stanovisko s rekonstrukcí posledního úseku mezi Velkou Bíteší a Devíti Kříži. Podle Vápeníkové má nyní ředitelství platná stavební povolení na tři části rekonstrukce. U dnes povoleného úseku a části dálnice mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou zatím povolení nenabyla právní moci. Stavební povolení musí být alespoň dva týdny vyvěšeno na úřední desce a poté se po dalších 14 dní mohou proti rozhodnutí účastníci řízení odvolat.

O modernizaci dálnice rozhodlo ministerstvo dopravy vloni v červnu v souvislosti s prasklinou na jedné z betonových desek, kde se vytvořil deseticentimetrový schod. Tehdy úřad chtěl začít s opravami na jaře letošního roku. ŘSD zakázku na modernizaci prvních pěti úseků měřících dohromady necelých 40 kilometrů odhadlo na 4,4 miliardy korun. Pro letošek je zajištěné financování ve výši 1,5 miliardy Kč. Modernizace těchto prvních úseků by měla být hotová do konce příštího roku.

Stavební společnosti a konsorcia firem, které podaly nabídky na modernizaci brněnské dálnice:

Sdružení M-Silnice + Bogl a Krýsl + Berger Bohemia

Swietelsky stavební

EUROVIA CS

Sdružení CPI pro D1

Strabag a.s.

Metrostav a.s.

Sdružení Hochtief CZ a.s. – Silnice Čáslav – Holding a.s. modernizace D1

OHL ŽS a.s.

Skanska a.s.

Dálniční stavby Praha a.s.

Sdružení D1 modernizace – úsek 21 *

Sdružení D1 modernizace – úsek 21, EXIT153 Lhotka – EXIT 162 Velká Bíteš *

Sdružení D1 – Lhotka – Velká Bíteš *

*Jména těchto konsorcií se mění podle jednotlivých úseků

Zdroj: ředitelství silnic a dálnic