Ubývá tzv. hladových oken s přípravou langošů nebo hamburgerů, naopak přibývají moderní samoobslužné kantýny pro zaměstnance podniků nebo zákazníky obchodních center. Vyplývá to z marketingových výzkumů společnosti Data Servis - informace.

Podle Marcely Šimkové z Data Servisu je základním problémem samotná definice provozoven s rychlým občerstvením, pro které se i v češtině vžilo anglické označení fastfood. "Základní společnou charakteristikou je, že se zde zákazník v podstatě obsluhuje sám," uvedla. Takové podniky tvoří 8,5 procenta z celkového počtu 30.000 restaurací, barů, kaváren a klubů v České republice. Podobné je to i v jednotlivých regionech, což znamená, že rychlá občerstvení jsou po republice rozeseta rovnoměrně.

Stejně jako mezi klasickými restauracemi je možné nalézt i mezi fastfoody podniky nejrůznějších cenových úrovní i kvality ovzduší. Patří sem například výčepy, kde hlavním cílem hostů je konzumace piva a lihovin, mnohdy i pod širým nebem. Příkladem může být známý žižkovský lokál Briketa, kam chodí dělníci z nákladového nádraží po noční šichtě na ranní rum o páté. Označení fastfood v těchto případech není zcela přesné, neboť jídlo není v centru dění.

Na druhé straně i rychlá občerstvení mají své luxusní reprezentanty. Dražší restaurace, jejichž interiér mnohdy navrhovali renomovaní architekti, jsou především v obchodních centrech nebo na letišti. Sem se chodí lidé hlavně najíst. Právě podle záměrů hostů lze podle Šimkové dělit restaurace na ty lepší a horší. "Cíle návštěvy se pohybují na linii konzumní lihovina - dobré jídlo," uvedla Šimková.

Fastfoody mají vzhledem ke svému charakteru nejvyšší návštěvnost během pracovních dnů. Co se týká velikosti, mají většinou 25 míst, existují však i výjimky velkokapacitních jídelen. Samoobslužné restaurace s nabídkou teplé kuchyně většinou přijímají kromě hotovosti jako platidlo také stravenky, aby tam mohli chodit na jídlo i zaměstnanci firem.

Samostatnou kapitolou jsou nadnárodní řetězce, které přišly do českých zemí počátkem devadesátých let. Jako první otevřel svou restauraci před patnácti lety v pražské Vodičkově ulici McDonald's, který má nyní v ČR celkem 72 restaurací z toho 40 mimo Prahu. Jeho pronikání na český trh již zdaleka není tak rychlé, jako na počátku. Loni nepřibyla ani jediná restaurace, kolik jich bude letos firma tají.

McDonald's o dva roky později následovalo kuře z Kentucky pod značkou KFC, které se dodnes prodává ve 43 restauracích. V menší míře do ČR pronikl například i výrobce obložených chlebů Subway. Jiné řetězce se však českému trhu zatím vyhýbají, například americký Burger King. Důvodem může být podle odborníků fakt, že jeho hamburgery jsou o něco dražší než u konkurence a Češi by je tudíž nekupovali ve velkém.