V meziročním srovnání si obchodníci za únor vydělali o 5,4 procenta více než v lednu, přičemž nejvíce Češi utráceli za nábytek, elektroniku a oblečení.

Důležitým tahounem růstu tržeb ovšem i nadále zůstávají automobily, za něž jsme meziročně utratili o téměř 7 procent více. „Prodej automobilů roste nepřetržitě už 26 měsíců. Češi stále pokračují v obnově zastaralého vozového parku.

Silná koruna však ještě více podporuje dovoz ojetin. V jejich cenách se totiž kurz projevuje rychleji než u nových vozů, kde ceny drží hlavní hráči na trhu,“ vysvětluje analytik společnosti Next Finance Vladimír Pikora.

O poznání horší je situace v oblasti drogerie a léků. Lidé se v obavách před zdražováním na začátku roku značně předzásobili, což poznali obchodníci na klesajících tržbách. Navíc podle ekonomů takový stav ještě chvíli potrvá. „Lékárny a drogérie prozatím musí počítat s nižšími tržbami v důsledku předzásobení lidí, kteří tak na konci roku reagovali na zavedení poplatků ve zdravotnictví,“ potvrzuje ekonom ČSOB Petr Dufek.

Na lepší časy se naopak blýská obchodníkům s potravinami. Jejich tržby v prosinci a lednu klesaly, v únoru se však trend otočil a tržby vzrostly o 3,5 procenta. A to i přesto, že lidé teď platí za potraviny zhruba o 10 procent více, než loni touto dobou. „Je patrné, že dlouhodobé zásoby ve spížích došly a domácnosti je musely začít doplňovat bez ohledu na vyšší ceny,“ vysvětluje vyšší spotřebu potravin ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek.