Firmě klesl i zisk, a to z předloňských 28,7 milionu korun na 15,5 milionu korun. ČTK informaci získala z účetní závěrky Klenoty Aurum. V Česku se loni kvůli hospodářské krizi prodalo méně šperků než v roce 2008.

Podnik Klenoty Aurum byl založen v roce 1956 a až do roku 1990 byl státní společností. Stoprocentním vlastníkem obchodů Klenoty Aurum je nyní švýcarská společnost Fidufin Trust. Počet obchodů Klenoty Aurum postupně vzrostl na přibližně 40, přičemž více než polovina jich funguje v nákupních centrech. "V současnosti Klenoty Aurum představují největší síť značkových obchodů se šperky a hodinkami v ČR," uvedla firma na svých internetových stránkách.

Méně puncování

Hospodářská krize loni v Česku výrazně snížila prodej zlatých a stříbrných šperků. Puncovní úřad (PÚ) jich totiž opatřil ochrannou značkou o zhruba čtvrtinu méně než v roce 2008, který z pohledu množství označeného zboží z drahých kovů patřil navzdory nastupující krizi k nejúspěšnějším za posledních deset let.

Zatímco v roce 2008 PÚ opuncoval 2,267 milionu stříbrných šperků v celkové hmotnosti 16.577 kilogramů, tak loni jejich počet klesl na 1,631 milionu kusů a hmotnost činila 11.660 kilogramů. Počet zlatých šperků opatřených puncem se loni snížil z 1,68 milionu kusů v roce 2008 na 1,248 milionu kusů. Hmotnost zlatých šperků klesla meziročně o čtvrtinu na 3015 kilogramů.

Česko ovšem není výjimkou a podobná situace na trhu se šperky podle odborníků nyní panuje v řadě evropských zemí, které se rovněž potýkají s dopady hospodářské krize. "Potěšitelné je, že pokles množství předkládaného zlatého i stříbrného zboží se v menší míře dotkl tuzemské výroby šperků, což spolu s trvale vysokým podílem tuzemské výroby u stříbrného i zlatého zboží potvrzuje dobrou kondici i konkurenceschopnost tuzemských šperkařských firem," uvedl ve výroční zprávě za loňský rok předseda PÚ Martin Novotný.

Věří ve zlepšení

Závěr loňského roku už prý byl o něco více optimistický. "Podle výsledků práce PÚ koncem roku 2009 lze usuzovat, že dopady finanční krize na tuto oblast již začínají doznívat. Lze očekávat opětovné oživení prodeje zlatých a stříbrných šperků, a tím i opětovný nárůst požadavků na služby PÚ," uvedl Novotný.

Celosvětové tržby z prodeje luxusního zboží loni podle dřívějšího odhadu italské asociace výrobců luxusního zboží Altagamma kvůli krizi klesly o 21 procent z předloňských odhadovaných 175 miliard eur. Nejhůře na tom bylo odvětví v první polovině roku, naopak ve druhém pololetí se situace začala zlepšovat.