„Obě kategorie zboží se k sobě náramně hodí,“ pochvaluje si majitel společnosti Okay Jindřich Životský. Zatímco spotřebitelé si mohou zařídit téměř celou domácnost na jednom místě, tuzemští výrobci nábytku nejásají. Levné výrobky z dovozu je připravují o tržby. Poptávka po nábytku je přitom v poslední době vysoká. Odráží totiž zvýšený zájem o pořízení nového bydlení.

„Tuzemská spotřeba nábytku se loni po létech pozvolného růstu výrazněji zvedla a konečně překonala předkrizovou hodnotu z roku 2009,“ uvedl Tomáš Lukeš, tajemník Asociace českých nábytkářů (AČN). Nábytku loni tuzemské firmy vyrobily za víc než 46 miliard korun. Jenže nad vodou je stále drží hlavně úspěšný export. Češi si totiž loni pořídili 53 procent nábytku z dovozu, přičemž jeho podíl rok od roku roste.

Nákupy on-line

„Dál pokračuje dovoz stále levnějšího nábytku a lze spekulovat, že i nábytku méně kvalitního,“ říká Lukeš. Nejvíc se dováží z Polska, následují Německo, Čína a Slovensko. O něco méně vybavení pochází z Itálie. Vzhledem k poklesu cen se nedá očekávat, že by se trend obrátil. „V roce 2015 dosáhla cena importovaného nábytku 66 korun za kilogram. Loni už to bylo 48 korun,“ popisuje Lukeš.

Nejvíc se dovážejí sedačky, křesla, obývací pokoje a ložnice. Významně narůstá také podíl kuchyní. „Stále platí, že největšími importéry jsou velké nábytkářské řetězce. Nicméně v internetovém prodeji se profilují i noví hráči,“ zdůrazňuje Lukeš.

Jeho slova potvrzují výsledky loňské studie analytické společnosti GfK. Podle ní lidé v předchozích dvou letech utratili za nábytek a bytové doplňky v průměru 17200 korun ročně. Přitom víc než 60 procent dotázaných už mělo zkušenost s nákupem takového zboží přes internet. Průměrná roční útrata tam tvořila přibližně přes devět tisíc korun. „Na internetu se nábytek a bytové doplňky nakupovaly nejčastěji v prodejnách IKEA, Jysk, Mall a Sconto,“ upřesnil analytik GfK Pavel Cabal.