Vtipný Kocouří inspirátor, s nímž letos na podzim přišla GE Money Bank, obsahuje i celou řadu dalších údajů, vesměs však už vážnějších. Třeba že každý z nás dává pod stromeček v průměru šestnáct dárků a ty věnuje v průměru sedmi lidem. Čtvrtina dárců myslí i na přátelé a sedm procent obdarovává rovněž kolegy z pracoviště.

Doba internetová

Co však mě osobně překvapuje nejvíce, to je raketové tempo, kterým se i v oblasti vánočních nákupů prosazuje internet. Nabídka elektronických obchodů přitom slouží už nejen pro inspiraci a vyhledávání, ale hlavně pro nákup samotný.

Ostatně, do přeplněných nákupních středisek se z pochopitelných důvodů nikomu příliš nechce, nákup v pohodlí domova je fenoménem nové doby. Co je problémem, to není ani tak koupě, jako dodání objednaných předmětů. Jistě, mnozí z nás si dopřejí i dodávku přímo do domu, ale většinou se už prosadil zvyk vyzvednout si zboží na výdejním místě. Jejich počet roste jako houby po dešti, ale kapacita stejně nepostačuje. V nich se v kritických dnech čeká klidně i hodinu, což mohu potvrdit z vlastní zkušenosti. Ještě že čekající v duši vnímají předvánoční atmosféru a jeví se trpělivější, než by byli v jiném období roku.

Jak už to bývá, internetové prodejny zažívají největší nápor tradičně v dnech těsně před Vánoci. Na základě dlouholetých zkušeností proto v tomto období výrazně posilujeme kapacitu celé logistické sítě. Myslím, že to platí o všech přepravcích. Zboží doporučuji zájemcům objednat tak, aby konkrétní odesilatel předal zásilku dopravci do pátku tohoto týdne," radí Daniel Mareš, jednatel DPD CZ.

Za dárky, výzdobu, sváteční jídlo a stromeček hodlají letos čeští spotřebitelé utratit v průměru zhruba 7700 korun. Dobrá zpráva pro makroekonomy: tato částka překračuje tu loňskou o 330 korun. Ze zmíněných 7700 korun půjde asi 2300 korun na potraviny. Tak to alespoň vyplývá z průzkumu, který si objednala jedna z nových bank na českém trhu Cetelem, patřící do vlastnictví francouzské mateřské skupiny BNP Paribas.

Proti výši útrat může sotva kdo něco namítat, když na ně rodina má. Horší je, slaví-li se nadcházející křesťanské (ovšem mezitím už zesvětštělé) svátky na dluh.

Opozdilci v akci

Zde má statistiku po ruce zase Tomáš Medřický ze serveru Epohledávky.cz. Tvrdí, že sváteční chvíle na dluh čekají letos na každého osmého obyvatele republiky s tím, že půjčka zpravidla nepřesahuje třicet tisíc korun a doba splá-cení není delší než patnáct měsíců. Mezi příčiny zadlužování zařazuje zejména sociologický faktor. Lidé chápou Vánoce ve všeobecnosti jako svátky štědrosti, takže pro rodiče je mnohdy těžké nesplnit přání dětí.

Jiným fenoménem českých spotřebitelů je pak nákup na poslední chvíli. V tom se však zvyklosti lidí nemění, ať už nakupují klasicky anebo přes internet. Patříte-li do skupiny opozdilců také, nezoufejte, nejste bílá vrána. V poslední chvíli, řekněme týden před svátky, nakupuje dárky až 47 procent spotřebitelů. A hádejte, které pohlaví převažuje? Nemýlíte se, jsou to muži.

Ale ani to ještě není vše. Podle výzkumu banky Cetelem až čtrnáct procent lidí vybírá dárky po Vánocích, zejména pro příbuzné, s nimiž se uvidí až později. Zde už hraje roli také faktor slev. Vždyť obchodníci s nimi přicházejí často už hned po Vánocích. A hádejte, kdo čeká na slevy více? Ano, zde zase převládají ženy.