České stavebnictví loni táhlo zejména budování dopravní infrastruktury ve snaze vyčerpat co nejvíce prostředků z fondů Evropské unie. Na konci loňského roku definitivně skončila možnost čerpání evropských peněz z programového období 2007 - 2013. Objem veřejných tendrů na dopravní stavby za loňský rok meziročně vzrostl o 53,3 procenta na 80,52 miliardy korun. V odvětví technické infrastruktury hodnota zadaných zakázek naopak meziročně klesla o 50,4 procenta na 24,39 miliardy Kč. Inženýrské stavitelství souhrnně vzrostlo o 3,2 procenta na 104,91 miliardy Kč.

Naopak v segmentu pozemních staveb klesla hodnota nově zadaných veřejných zakázek meziročně o 33,2 procenta na 27,22 miliardy korun.

Ve srovnání s konjunkturálním rokem 2008 je hodnota zadaných veřejných stavebních zakázek v loňském roce o 36,6 procenta nižší. "Pokles hodnoty je ovlivněn i cenovými faktory, když vzrostl tlak na snižování nabídkových cen zakázky v důsledku zesíleného konkurenčního prostředí a zvýšení transparentnosti zadávacích řízení," uvedl ředitel pro inženýrskou činnost ÚRS Zdeněk Kunc.

Hodnota nově vypsaných veřejných stavebních zakázek klesla

Nepříznivým signálem pro vývoj stavební poptávky po roce 2015 je podle něj hodnota nově vypsaných veřejných stavebních zakázek, která meziročně klesla o 29,2 procenta. Z toho u zakázek na pozemní stavby se snížila o 42,1 procenta a u zakázek na inženýrské stavby o 24,1 procenta. "To je dáno především úbytkem nově vypisovaných zakázek spolufinancovaných z prostředků EU spojeného s přechodem na nové finanční období," dodal Kunc.

Největšími zadavateli veřejných zakázek v loňském roce byly Správa železniční dopravní cesty (zakázky za 33,07 miliardy Kč) a Ředitelství silnic a dálnic ČR (26,98 miliardy Kč), což představuje 45,4 procenta z celkového objemu zadaných veřejných zakázek.

Veřejnou zakázku na stavební práce získalo loni 1419 společností. Největší objem dostala Eurovia, které státní správa zadala 259 zakázek za 4,5 miliardy korun. Z dalších 135 tendrů za 10,07 miliardy Kč bude mít podíl díky účasti ve sdružení s dalšími firmami.

Celkem 12 loni zadaných zakázek přesáhlo miliardovou hranici. Největší byla dostavba úseku D1 z Přerova do Lipníku nad Bečvou, kterou s nabídkovou cenou 3,287 miliardy korun získala Skanska. Na druhém místě je prodloužení trasy A metra s dodatečnými stavebními pracemi na 20 objektech, které vyhrálo sdružení Metrostav a Hochtief s cenou 1,936 miliardy korun.