"Pokles je dán především úbytkem zadání velkých stavebních zakázek hlavně v dopravní infrastruktuře v souvislosti s přechodem na nové programové období čerpání prostředků z evropských fondů a také nedořešením problémů s posuzováním vlivu na životní prostředí," uvedl ředitel pro inženýrskou činnost ÚRS Praha Zdeněk Kunc.

Hodnota zakázek na pozemní stavby meziročně klesla o 14,9 procenta na 22 miliard korun a na inženýrské stavby o 37,4 procenta na 60,3 miliardy korun. Průměrná velikost zakázky byla 18,9 milionu korun, o 5,3 procenta méně než je průměr za loňský rok.

Do konce listopadu veřejní investoři zadali pět stavebních zakázek s cenou nad miliardu korun. První byla modernizace dálnice D1 v úseku Psáře - Soutice za 1,13 miliardy korun. Zakázku získalo sdružení Metrostav, Swietelsky stavební. Druhou je oprava železniční trati v úseku Opava východ - Olomouc hlavní nádraží za 1,03 miliardy korun, kterou dostala společnost Strabag Rail. Třetí je revitalizace trati Okříšky - Zastávka u Brna za 1,14 miliardy korun rovněž pro Strabag Rail. Čtvrtá zakázka patří Eurovii. Jde o stavbu dálnice D3 v úseku Ševětín - Borek v hodnotě 1,13 miliardy korun. V listopadu přibyla optimalizace železniční trati mezi Berounem a Královým Dvorem za 2,2 miliardy korun. Zakázku získalo sdružení Eurovia, OHL ŽS, GJW Praha a Subterra.

Největšími zadavateli z vládního sektoru byly po ŘSD Správa železniční dopravní cesty (12,7 mld. Kč) a ministerstvo zemědělství (1,1 mld. Kč).

Veřejnou zakázku na stavební práce získalo do konce listopadu 1133 firem. Největší objem patřil Eurovii, které veřejná správa zadala 161 zakázek za 3,6 miliardy korun. U dalších 84 tendrů za 6,4 miliardy korun bude mít podíl díky účasti ve sdružení s jinými firmami.