Například v Kralicích nad Oslavou to bude až 200 tisíc korun. „Stožár na osvětlení nás vyjde na 70 tisíc korun, na přechod potřebujeme dva. Dále bude krajský úřad vydávat stavební povolení na přechod přes silnici první třídy, podobně se bude vyjadřovat Městský úřad v Náměšti k přechodu, který chceme budovat na vedlejší silnici číslo 392. Za každou takovou věc zaplatíme 20 tisíc korun. I s projektem to celé vyjde na nejméně 150 tisíc," líčil kralický starosta Emil Dračka.
Dostat se na druhou stranu
S uvolněním podobné částky počítá i Lenka Venhodová, starostka Litohoře, kde krajský úřad zrušil, stejně jako v Kralicích nad Oslavou nebo Vladislavi, dva přechody. „V nejlepším případě bychom chtěli obnovit oba," řekla Venhodová. „Ta silnice je u nás hodně frekventovaná, denně tudy projede pět tisíc aut a lidé se musejí nějak dostávat na druhou stranu. Nerada bych spoléhala na to, že je tady někdo pustí bez přechodu," mínila litohořská starostka.
Za obnovu jedné „zebry" by na vrub obecního rozpočtu mělo jít 90 až 120 tisíc korun, za oba to tak pravděpodobně bude přes 200 tisíc. „Musíme instalovat osvětlení, hlavně kvůli jeho absenci byly totiž naše přechody zrušeny. Na jedné straně nám také chybí bezbariérový přístup s prvky pro nevidomé," doplnila Venhodová.
Dělicí ostrůvek navíc
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je správcem komunikací prvních tříd a přechody po rozhodnutí krajského úřadu zrušilo, se na jejich obnově bude podílet jen částečně. „Ve smyslu silničního zákona jde za námi pouze vodorovné a svislé dopravní značení. V případě, že by šlo o delší přechody, než povoluje norma (maximálně sedm metrů poznámka redakce), tak by na nás ještě bylo zřízení dělicího ostrůvku," podotkla vedoucí krajské správy ŘSD Marie Tesařová.
Osvětlení přechodů, bezbariérové přístupy nebo úprava přilehlých ploch jsou ale podle ní věcí dané obce. „Kromě technickým prvků si musí opatřit ještě projekty a stavební povolení. Právě jejich občané tyto přechody využívají," vysvětlila.
Minimální podíl
Jedinou finanční pomocí pro obce by tak i v příštím roce měla být krajské dotace. V minulosti bylo možné čerpat až 150 tisíc korun na osvětlení přechodů na silnicích prvních, druhých a třetích tříd v grantových programech Bezpečná silnice 2012 a obdobně 2013. „Minimální podíl příjemce přitom musel být 50 procent," doplnila vedoucí krajského odboru dopravy a silničního hospodářství Hana Strnadová. „V roce 2014 se předpokládá vyhlášení stejného grantového programu," přislíbila.
Kralický starosta poukazuje na přílišnou byrokracii, kterou jsou obce nuceny podstoupit. „Ono se řekne vyřídit papír, není to ale nic jednoduchého ani levného, jak jsem si původně myslel. My jsme nuceni se starat a mezitím se postaví honosná stavba ve formě protiatomového bunkru kdesi v Čechách bez stavebního povolení," poznamenal Dračka.