Naposledy se mezi podporovatele vakcinace přidalo známé internetové úložiště  „Ulož.to“.  Každý uživatel, který se prokáže QR kódem potvrzujícím očkování, odění kreditem na rychlé stahování dat v objemu 20 GB. A lidé na to slyší. Za týden, co Ulož.to s tímto benefitem přišlo, využilo tuto možnost přes 20 tisíc lidí.

„Věříme, že tato pozitivní motivace k očkování přispěje ke zvýšení celkové proočkovanosti obyvatel. Zároveň bychom rádi inspirovali i další firmy a podnikatele v České republice, aby se k této formě motivace přidali,“ řekl výkonný ředitel společnosti Jan Karabina.

Boj s koronavirem v nemocnicích
Očkování proti koronaviru: Sparta či Motor jako vzor, ale reakce nebyly jen milé

Velký ohlas má podobná akce i u největšího tuzemského vodního parku Aquapalace Praha v Čestlicích. Ten již od září nabízí všem, kteří se v jeho prostorech nechají oočkovat, voucher v hodnotě 499 korun na vstup do zdejšího fitness a Vodního světa. „Zájem je obrovský, jen v listopadu jsme naočkovali  přes dva tisíce zájemců. O benefit pak požádalo asi 400 z nich,“ uvedla ředitelka Aquapalace Praha Vladana Horáková.

S neočekávaným zájem o benefity se setkali i v Českých Budějovicích. Zdejší extraligový hokejový klub Motor nabádá své fanoušky k očkování už od začátku sezony. V polovině listopadu pak pro neočkované přichystal motivaci v podobě lístků zdarma. „Kdo se nechá naočkovat v Očko centru na výstavišti v Českých Budějovicích, dostane od nás lístky na naše zápasy, které se uskuteční od ledna do konce základní části,“ potvrdil mluvčí klubu Tomáš Kučera.

Nejprve měl Motor přichystáno tisíc vstupenek, po nich se však takřka zaprášilo. „Dalších pět set lístků přidal náš partner FCC," dodal Kučera.

Petra Kurfiřtová.
Měli bychom se spojit a ne se urážet, říká zdravotní sestra z Jablonce

Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáše Prouzy vedou tyto iniciativy k rychlejšímu očkování a oddalují další restrikce ze strany státu. „Není žádné kouzelné řešení, jak lidi přispět k očkování. Z tohoto pohledu je tak zřejmé, že čím více takových akcí bude, tím lépe. Zaměstnavatelé již dlouho takto motivují své lidi, ale tento potenciál se pomalinku vyčerpává. Tímto způsobem je to některým lidem bližší a více na o slyší. A to je dobře,“ řekl Deníku Prouza.

Souboj s antivaxery

S výhodami pro očkované přišla v polovině roku i chrudimská firma Evona. Ta své výrobky v podobě pyžam, termoprádla či punčochového zboží nabízela očkovaným se slevou. Ne všam však byla jejich iniciativa po chuti. „Většina lidí to kvitovala, ale dostávali jsme i nenávistné maily o tom, že jsme fašisté a podobně,“ uvedl ředitel firmy Stanislav Pantůček. Akci na slevu při očkování nakonec využilo na 400 zákazníků.

Za krátkou dobu se s nenávistnými komentátory na internetu (takzvanými hatery) setkali i v Ulož.to a pražském Aquacentru. „S hatery se setkáváme především na sociálních sítích, už se jim nelíbilo, že testujeme, nyní že očkujeme a několik klientů mi osobně psalo, že se máme proti nastaveným pravidlům vzbouřit a vůbec je nerespektovat. Jednalo se o neočkované držitele permanentek,“ popisuje Horáková.

Otevřená restaurace v Teplicích.
Ministerstvo vydalo kvůli covidu doporučení na Vánoce. Obsahuje 11 bodů

S podobnými benefity, s jakými přišla část českých společností a firem, mají zkušenosti i v zahraničí. Například v Německu dostávali očkovaní klobásu, výhodnější ceny zájezdu di levnější nákup sportovního zboží či elektroniky.

Největší boom protislužeb za aplikaci vakcíny byl zaznamenán ve Spojených státech. Třeba ve státě Connecticut obyvatelé, kteří předložili očkovací karty, dostali v restauracích nápoj zdarma. Zajímavý bonus připravila i síť obchodů Krispy Kreme, která začala nabízet koblihu zdarma každému, kdo prokáže, že byl očkován.