Pro spotřebitele má jít o rychlejší a finančně méně náročnou cestu domoci se svých práv oproti zejména soudním řízením. Inspekce očekává velký zájem spotřebitelů o tuto novinku. "Velmi pravděpodobně půjde o stovky, spíše však tisíce případů ročně," uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

V mimosoudním řešení sporů by mělo jít o tzv. konciliaci (usmíření), během níž pracovník ČOI povede strany k urovnání sporu jako nezávislý prostředník, který jim bude případně nápomocen radou a názorem. Nebude však ve sporu rozhodovat. Výsledkem řízení bude uzavření soukromoprávní dohody stran.

"(Nejen) pro internetové obchody to v první fázi bude znamenat úpravu obchodních podmínek. V jejich rámci jsou totiž prodávající povinni informovat o možnosti využít při případném sporu tohoto řešení a také na koho se mají spotřebitelé obrátit," uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Mimosoudní řešení může být zahájeno pouze na základě návrhu spotřebitele. Ten může návrh podat do jednoho roku ode dne, kdy u prodávajícího poprvé uplatnil své právo, např. reklamaci. Řízení by mělo být bezplatné a své náklady by si měly uhradit strany samy, uvádí na svých stránkách ČOI.

Prodávající bude mít povinnost se k návrhu do 15 dnů vyjádřit a oznámit, jestli se řízení zúčastní. Lhůta pro ukončení mimosoudního řešení by u většiny případů neměla překročit 90 dní.

Předváděcí akce

Novela zákona o ochraně spotřebitele, která vstoupila v účinnost na konci roku, zavedla i další novinky. Inspektoři České obchodní inspekce mohou nahrávat průběh předváděcích prodejních akcí i bez souhlasu jejich pořadatelů. Inspekce se chystá v nejbližší době nakoupit potřebnou techniku.

Podmínky pro pořádání předváděcích prodejních akcí se kvůli lepší ochraně spotřebitele zpřísnily. Na letácích musí být i ceny nabízeného zboží. Podle ČOI je zásadní novinkou pravidlo, že pořadatelé předváděcích akcí nesmí přímo při těchto akcích a ve lhůtě dalších sedmi dní požadovat od kupujících úhradu kupní ceny ani jakékoli zálohy.

"Platí se tedy až následně. Je důležité, aby o tomto pravidlu spotřebitelé věděli a na místě nic neplatili. Mohou se tak v klidu rozhodnout, jestli si zboží nechají (a zaplatí) nebo ho prodávajícímu vrátí např. proto, že je předražené a nekvalitní, což je bohužel častý případ," dodal Fröhlich.