Dosud platil zákaz plavby lodí se spalovacím motorem na většině přehrad a jezer. Povolena byla jen na Vltavě, Labi, na řece Moravě a pomalá výtlačná plavba na Slapech, Orlíku a na Rozkoši. Na těchto vodních plochách je od nynějška zrušena většina omezení a zákazů a nově lze plout s malým motorem i na Lipně, Nových Mlýnech, na Brněnské přehradě, Vranově, Máchově jezeře, Hracholuskách nebo na rybníku Svět.

„Pro menší podnikatele je to velká příležitost zejména v pohostinství, provozování kempů, půjčoven kol a lodí a podobně. Mnozí z nich budou budovat malé přístaviště s příslušným servisem. Velká příležitost je to ale i pro malé obce, které jsou v těsné blízkosti řek a kde dnes chybí turistický ruch," uvedl předseda asociace Karel Havlíček.

V Česku byla plavba na malých plavidlech se spalovacím motorem zakázaná posledních zhruba 40 let. Naproti tomu v Evropě se jezdí bez omezení na všech řekách a jezerech. Zakázaná je plavba pouze na vodárenských nádržích a v přísně chráněných krajinných oblastech.

Dosud byl pro rodinnou turistiku využívaný pouze Baťův kanál. Ten v loňském roce navštívilo 80.000 lidí, kteří se svezli na lodích, a 250.000 lidí na kolech. Baťův kanál měří 75 km, Vltava a Labe mají přitom dohromady 350 km. Otevírá se i možnost plavby na Sázavě, Berounce nebo Moravě. „Největší radost měli podnikatelé kolem Lipna, kde turisté za zahraničí nechápali, proč se nemohou svézt na malé motorové lodi nebo nafukovacím člunu," dodal místopředseda asociace Jiří Belinger.

Malá plavidla budou muset plnit emisní normu Euro 6. Silné skútry budou mít plavbu na přehradách i nadále zakázanou. Pokud si motorovou loď půjčí zájemce v půjčovně, nemusí mít oprávnění k řízení malého plavidla. Jinak lze motorový člun bez povolení řídit jen do výkonu motoru čtyři kW.

Počet registrovaných malých a rekreačních lodí v Česku v roce 2013 stoupl o čtyři procenta na celkem 14.285 plavidel.