Značkové tričko? Made in China. Značková bunda? Made in Thaj­wan. Myslíte si, že jste na vietnamské tržnici? Omyl, tak to dnes běžně vypadá v českých kamenných obchodech s oděvy. Vyplývá to alespoň z průzkumu Společnosti pro Fair Trade. Podle něho navíc většina oděvních řetězců v Česku tají, odkud své zboží bere.

„Ze 114 námi oslovených poskytlo informace pouhých 18 společností,“ uvádí Michaela Rychtecká ze Společnosti pro Fair Trade. „Právě ty ale většinou vyrábějí v České republice. Firmy, které dovážejí zboží z Asie, povětšinou odpověď odmítly,“ dodává autorka výzkumu Rychtecká.
Z průzkumu třeba vyplynulo, že i sportovní značka Alpinepro, která oblékla českou olympijskou výpravu, vyrábí své produkty v Asii. Deník si tuto informaci chtěl potvrdit přímo u Alpinepro, bohužel do uzávěrky čtvrtečního vydání jsme nedostali odpověď.

I kdyby to byla přece jen pravda, podle analytiků nejde o nic zarážejícího. Do Asie se dnes stěhuje většina firem, aby vůbec přežila.
„Standardní model je takový, že firmy své výrobní kapacity přesouvají do asijských zemí. Je to mnohem levnější, než kdyby vyráběly ve svých domovských zemích,“ říká například analytik společnosti Atlantik FT Milana Vaníček. A netýká se to jen oděvů, na východ se odstěhovalo třeba sklářství či výroba oceli.

Podniky Moira a Jitex ještě nepodlehly

Producenti, kteří ještě nepodlehli „asijské výrobní horečce“, se už skoro dají spočítat na prstech. Podle Fair Trade mezi ně patří třeba značky Moira či Jitex. „Naše firma prodává výhradně zboží vyrobené ve vlastní výrobní kapacitě v Písku. Dodržování všech standardů je pro nás samozřejmostí,“ uvádí ředitel Jitexu Radek Slavíček.

„Do budoucna uvažujeme o zavedení oblečení s certifikátem bio,“ dodává Slavíček.
Zuby nehty se zatím drží oděvní podnik OP Prostějov. Ještě před několika dny hrozilo kvůli dluhům úplné uzavření závodu, ovšem úterní jednání věřitelů rozhodlo, že legendě českého odívání dá ještě šanci. OP ale čeká restrukturalizace. Co se pod tímto slovem skrývá, se
v současnosti dá jen stěží odhadnout.