Větší zájem o výrobky z blízkého okolí potvrzují i řetězce. „V segmentu ovoce a zeleniny má prakticky každý náš hypermarket svého regionálního dodavatele,“ řekla Deníku mluvčí Globusu Rita Gabrielová. Z okolí prodejen pochází i některé mléčné výrobky. „Tady nejsou objemy tak velké, přesto si farmáři udržují trvalý zájem zákazníků,“ uvedla.

S privátní značkou K Jarmark nyní přichází Kaufland. „Navazujeme na staletou tradici sousedských trhů-jarmarků pořádaných na obecních náměstích, na nichž si občané mezi sebou nabízeli vlastní kvalitní a čerstvé výrobky,“ uvedla mluvčí Kauflandu Renata Maierl. Výrobků v jednotném designu – zejména pečiva, uzenin, masa či sladkostí – bude řetězec do konce roku nabízet na dvě stovky.

Všechny mají certifikace potvrzující, že splňují normy týkající se receptur, surovin, technologických postupů i obalů. Jsou označeny logem České cechovní normy. Nárok je používat má nyní 245 výrobků. „To, že řetězce zapojují cechovní normy do svých privátních značek, je pro nás zásadní, protože je potřebujeme dostat ke spotřebiteli a přesvědčit jej, že se v Česku vyrábějí a prodávají kvalitní produkty,“ řekl Deníku Miroslav Koberna z Potravinářské komory.

Důchodci jdou po ceně 

Větší zájem o informace o původu zboží mají také zákazníci internetového obchodu s potravinami Rohlik.cz, zejména maminky malých dětí. „Biopotraviny se prodávají o 60 procent lépe než v minulém roce,“ uvedl komerční ředitel Rohlik.cz Olin Novák. „Klíčová je pro biomatky informace, v jakém prostředí zvíře žije, jak je o ně postaráno a jak probíhá porážka,“ konstatoval.

Pro řadu lidí přesto stále zůstává určující cena zboží. „I když česká ekonomika roste, jsou tady stále lidé, kteří na tom nejsou dobře. Důchodci jsou velmi citliví na ceny a je tady i spousta chudých rodin s malými dětmi, a ty vždycky budou vyhledávat slevy a nízké ceny. Takže vidíme oba dva tyto extrémy a trošku mizí střed mezi nimi,“ dodal Prouza.