Českému řidiči se na německé dálnici 
u Mnichova porouchala olejová pumpa 
u auta. Vůz dál nejel. Odtahová služba vozidlo odvezla 
a po zjištění příčiny bylo rozhodnuto o jeho opravě 
v Česku.

Cena za odtah? Dvacet tisíc korun. Jelikož měl řidič havarijní pojištění s asistencí, částku neplatil.

Tolik jeden konkrétní příklad tuzemské pobočky pojišťovny Wüstenrot z letošního roku.

Členové České asociace asistenčních společností evidují podobných případů, kdy je nutné porouchané vozidlo odtáhnout, ročně více než 200 tisíc.

Není proto od věci zvážit 
i tento aspekt dovolené, vyrážíte-li do světa autem.

VŠEMOCNÝ TELEFON

„Pojišťovny poskytují asistenční služby i v rámci povinného ručení, i v rámci havarijního pojištění. Děje se tak ovšem v různém rozsahu," uvádí Aleš Povr 
z České kanceláře pojistitelů. Ta provozuje i Linku pomoci řidičům 1224.

„Z průzkumu linky bohužel vyplynulo, že 45 procent motoristů o tom paradoxně vlastně neví, i když jsou pojištěni," dodává Povr.

Podle Aleše Povra až 42 procent z těch řidičů, kteří si v rámci pojištění vozidla předplatili i asistenční služby, není schopno uvést ani jeden konkrétní typ pomoci, na kterou mají nárok. Když už si na nějakou službu vzpomněli, jednalo se v polovině případů o odtah (přesně šlo o 48 procent) 
a zapůjčení náhradního vozidla (19 procent).

TRAJEKTEM DO SERVISU

Zájemce o asistenci si může vybrat z různých balíčků pojištění, ale důležité je, aby si již při sjednání smlouvy vybral takovou kombinaci služeb, která má v konkrétním případě smysl.

Například při častějších cestách do zahraničí se vyplatí zajištění vyššího počtu kilometrů pro odtah, stejně jako záruka poskytnutí náhradního vozidla.

Asistenční služba.Zdroj: DeníkPokud zůstanete někde stát s nepojízdným autem 
a zavoláte asistenční společnosti dané pojišťovny, pak si v rámci této služby snadno přivoláte odtah nebo domluví jinou pomoc.

Ač se to nemusí zdát, právě tlumočnické služby jsou skutečně cenné, protože při vážných problémech zdaleka nejde jen o ovládaní zdvořilostních frází v cizí řeči.

Zde uveďme skutečný příklad z pojišťovny Allianz. Motoristce se porouchalo auto na ostrově Brač, ovšem ještě při cestě k moři, ironických sto metrů od cíle 
a po 1050 kilometrech jízdy.

Auto bylo nutné odtáhnout do servisu ve Splitu, kam však vede jen trajektové spojení.

A i když se člověk domnívá se, že si v Chorvatsku vystačí se slovanským esperantem, nebylo tomu tak. Nutná byla domluva 
v češtině přes asistenci 
v Praze. Po opravě dorazil pro majitelku auta taxík, který ji po čtyřech dnech nutných na opravu vozidla dopravil z Brače do splitského autoservisu.

Náklady na operaci ve výši patnácti tisíc korun krylo pojištění, oprava stála k tomu ještě sedm tisíc.

ODTAH: PRO 83 % NEHOD

Odtah je přitom nejčastějším a také nejefektivnějším způsobem rychlého odstranění nepojízdného vozidla. Podle České asociace asistenčních společností se 83 procent nehod a poruch řeší právě tímto způsobem.

Ve stresu, který doprovází každou nehodu, se často zapomíná, že nejprve je nutné zajistit místo havárie, pak přivolat záchranáře a poté vozidlo odtáhnout.

„Pro bezpečnost na silnicích je to klíčové," říká prezident zmíněné asociace Petr Bold.

JEDNA LINKA? JAK KDE

Ke zmíněné lince 1224 je nutné dodat, že se na ni dá volat pouze při problémech na území České republiky.

Přihodí-li se vám něco 
v zahraničí, je nutné využít telefonní číslo konkrétní asistenční služby.

Kdo ví, snad se českým pojišťovnám jednou podaří přenést zmíněný „český model" jediného čísla i na nehody v zahraničí. Zatím tomu tak ovšem není.