Mezi prioritními stavbami, které se mají letos zahájit, je oprava některých úseků dálnice D1, prodloužení hradecké dálnice D11 a modernizace železniční trati mezi Veselím nad Lužnicí a Táborem. Za nové stavby plánuje ministerstvo v letošním roce utratit přes 46 miliard korun, o dvě miliardy více než investovalo loni.

Největší část dopravních investic se týká Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které by na nově zahajovaných stavbách mělo letos proinvestovat přes 25 miliard korun. Dalších 20 miliard investuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která se stará o výstavbu a údržbu kolejí, řekl ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček. Celkem má fond pro letošní rok k dispozici 66 miliard korun včetně plánovaných dotací z Evropské unie. Část z těchto peněz je ale určená na neinvestiční položky, například pravidelnou údržbu.

Modernizace D1

Nejdražší letos zahájenou stavbou je plánovaná modernizace dálnice D1 v úseku Mirošovice - Kývalka, což si v následujících letech vyžádá přes 23 miliard korun. Na pět miliard korun vyjde prodloužení dálnice D 11 mezi Hradcem Králové a Osičkami. Mezi nejdražšími železničními stavbami zahajovanými v letošním roce je elektrizace brněnské trati za 4,5 miliardy korun, na bezmála pět miliard korun je odhadovaná celková výše investic do modernizace trati mezi Veselým nad Lužnicí a Doubím u Tábora.

Součástí materiálu, který ministr dopravy Pavel Dobeš dnes kabinetu předložil, je i stížnost na nedostatek financí. V rozpočtech SFDI pro roky 2012 a 2013 jsou navrhované výdajové limity státních příspěvků ve výši 41 miliard korun, respektive 37 miliard korun, uvedlo ministerstvo dopravy. Rozpočet fondu je letos proti loni schválenému střednědobému výhledu nižší o šest miliard korun a napřesrok o deset miliard, dodalo ministerstvo.