„Cožpak existují dva druhy řidičských průkazů?" podivila se společnost historce a nikdo neuvěřil. Malá anketa, kterou uspořádal autor těchto řádků, ukázala, že si této skutečnosti není vědom skoro nikdo. Pravdivá ovšem historka byla, lépe řečeno zmíněný zádrhel s rozdílnými řidičáky.

Věc se má takto. Absolvent autoškoly, který se vyučil na automobilu s automatickou převodovkou, dostává příslušně označený řidičský průkaz, v němž je v kolonce číslo devět uvedeno „B-automat".

Absolvoval-li žadatel výcvik ve vozidle s automatickou převodovkou, platnost řidičského oprávnění je omezena jen na vozidla s automatickou převodovkou. Z toho vyplývá, proč si naše řidička v problémech musela počkat na jiné auto. Vychází se z předpokladu, že absolvent výcviku na automobilu s automatickou převodovkou neumí ovládat manuální řazení.

Naopak ovšem toto omezení neexistuje. Majitelé řidičského oprávnění na automobily s manuální převodovkou mohou přesedlat na automat. Zde se předpokládá, že ti by řízení s automatickou převodovkou zvládli.

Kontrolují policisté při zastavení automobilu i tuto „drobnost"? „Teoreticky by to hlídka zkontrolovat měla," uvedl podplukovník Jiří Dušek, zástupce šéfa dopravní policie Praha. „Je to jisté omezení, řidičský průkaz na automobil s automatickou převodovkou neopravňuje k řízení automobilu s manuální převodovkou," dodal Dušek.

Co tedy hrozí takovému řidiči, kdyby byl přistižen s řadící pákou v ruce? „Obávám se, že by se vystavil stejným sankcím, jako jsou za jízdu bez řidičského oprávnění," uvedl podplukovník. Dopustil by se tedy jednoho z nejtěžších dopravních přestupků a hrozila by mu pokuta v řádech desetitisíců korun.

Minimální zájem

Jak jsou na tuto skutečnost vybaveny autoškoly? „Zájem o výuku na automobilu s automatickou převodovkou je minimální, asi 98 procent žadatelů se chce vyučit na „manuál", uvedl ředitel Autoškoly Kříž Petr Manda. „Zájem byl dokonce tak malý, že jsme naše jediné auto takto vybavené prodali, protože náklady na jeho provoz při tak malém zájmu byly vysoké," dodal. O výcvik na automatickou převodovku měli zájem asi tři žáci do roka, nebo měli zájem o kondiční jízdu.

Naprostou převahu o výuku v autě s automatickou převodovkou měly ženy, především starší ženy. Podle Mandy je určitě lepší se nechat vyškolit na autě s manuální převodovkou, kdy eventuální přestup na automatickou pak není problém. „Na tento fakt žáky předem upozorňujeme, ale já osobně nikomu svůj názor nevnucuji," uvedl Manda.

Ze 300 registrovaných autoškol v Praze má automobily s automatickou převodovkou na výcvik asi jen pět až šest.

Trochu paradoxní je fakt, že výcvik na automatu je o něco dražší než na klasickém automobilu. „Vyplývá to z nutnosti mít speciální auto a vyšších nákladů," vysvětluje Manda.

Cesta z „automatu" na „manuál" však existuje. „Zákon na to pamatuje. Stačí udělat pouze jednu doplňkovou jízdu s inspektorem na autě s manuální převodovkou. Žádný speciální výcvik už není třeba," uvedl Manda.