Požadavkem armády bylo rozšíření režimů katapultáže pilotů v dvoumístném letounu. První vyrobená sedadla VS-20 budou instalována do třech nových letounů L-159T2, které Aero plánuje dokončit a předat armádě ještě v letošním roce.

Kvůli rozšíření režimů katapultáže bylo nutné změnit systém odpalu. „Nové sedadlo má plně elektrický systém spuštění katapultáže a díky integraci termální baterie disponuje záložním módem,“ vysvětlil vedoucí vývoje Miloš Trnobranský. Dosavadní sedačky se vystřelovaly mechanicky.

Bojový letoun L-159 Alca
Aero se dohodlo s armádou na vylepšení letounů L-159

Nová sedadla by měla umožnit letci sedícímu vzadu odpálit oba pilotu. Dosud to mohl provést pouze voják sedící vpředu. Vývoj probíhal pod dohledem Vojenského technického ústavu letectva a protivzdušné obrany. Vlastní výroba probíhá ve společnosti Zlín Aircraft, tradičního dodavatele Aera Vodochody. Dodavatelem nových pyropatron s elektrickou iniciací je pardubická Explosia.

Spolehlivost modernizovaného sedadla VS-20 ověřil ostrý test v letounu L-59, jenž se uskutečnil na Letišti Vodochody. Úspěšná katapultáž proběhla na zemi, tedy při nulové výšce a nulové rychlosti. Role pilota v testovaném sedadle se ujal zasloužilý figurant Oskar, jenž v minulosti absolvoval už několik podobných testů. Jedná se samozřejmě o plastovou figurínu.

Letoun L-39NG
Po 20 letech do zahraničí. Aero dodá letouny nové generace do Senegalu