Optimisticky loňskou sezónu hodnotí výkonný ředitel Pražské paroplavební společnosti Štěpán Rusňák. Podle něho lodě této firmy loni přepravily 600 tisíc lidí, nejvíce od předkrizového roku 2007. Společnost v letošním roce oslaví 150 let od svého založení a chystá výročí oslavit řadou akcí.

První z nich je pokus o překonání loňského rekordu v plavbě z Prahy do Děčína. Ten by měla v sobotu 25. dubna uskutečnit motorová loď Labe, která 159 kilometrů dlouhou plavbu chce zvládnout pod 12 hodin a 59 minut, což je její loňský výsledek. Druhou událostí je spuštění nové lodi s názvem Bohemian Rhapsody vyrobené v německých loděnicích ve městě Derben nedaleko Magdeburgu. Spolu s ní bude flotila pražské paroplavby čítat 26 plavidel.

Úbytek cestujících naopak zaznamenal provozovatel výletní lodi Kolinea František Martínek, který plavidlo nakonec prodal. "V Kolíně začátkem letošního roku skončila lodní doprava jako taková. Kolinea se z Kolína odstěhovala do Trenčína a je možné, že se bude jmenovat úplně jinak," řekl. S lodí vozil výletníky po Labi v okolí Kolína osm let. "Ze začátku to bylo bezvadné, ale poslední dobou to bylo horší a horší," dodal.

Kromě řek brázdí výletní plavidla řadu tuzemských přehradních nádrží. Například na Brněnské přehradě zahájil brněnský dopravní podnik sezonu o víkendu. Proti loňsku omezil některé ranní spoje, o které nebyl zájem. V hlavní sezoně naopak přidává podvečerní a večerní spoje. Za zpáteční jízdenku z přístaviště do Veverské Bítýšky zaplatí cestující 240 korun.

Naproti tomu lodní přeprava na Baťově kanálu se spustí až 1. května. "Menší letošní novinkou jsou vyhlídkové plavby s ochutnávkou vína. Z některých přístavů už se takto plulo dřív," řekla Michaela Moravčíková z obecně prospěšné společnosti Baťův kanál. Nové přístaviště Petrov se na Baťově Kanálu mělo otevírat již před sezónou, nově se ale počítá se zahájením jeho provozu až na konci srpna.