Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Papírovou dálniční známku nahradí elektronická

Praha - Klasické dálniční známky skončí. Nahradit je mají elektronické kupony.

10.6.2009 4
SDÍLEJ:

Budoucí elektronická dálniční známka, kterou budou platit všichni motoristé poplatky za využívání dálnic a silnic 1. třídy v republice. Předvedla ji loni v srpnu firma Kapsch. Foto: DENÍK/Jan Handrejch

Mýto na tuzemských dálnicích čeká další rozšíření. Od ledna 2010 ho totiž začnou platit všechna auta nad 3,5 tuny, tedy vesměs dodávky a malá nákladní auta. Až dosud to byly jenom kamiony nad 12 tun.

Rozhodli o tom poslanci na svém středečním zasedání. Od roku 2011 pak čeká změna i na všechny řidiče. Místo papírových dálničních známek začnou používat elektronické dálniční viněty, neboli malé platové krabičky, které se dají libovolně přenášet mezi automobily. Obě změny, tedy mýto a zavedení vinět, teď ještě musí schválit senát a podepsat prezident.

„Výhoda elektronických známek spočívá v tom, že je lze použít opakovaně a jsou přenosné,“ uvedl poslanec Oldřich Vojíř (ODS), který za novelou stojí. Také řidiči by nový způsob placení uvítali. Se změnou formy dálničních známek z papírových na elektronické jich totiž podle průzkumu Ústředního automotoklubu (ÚAMK) souhlasí celých 66 procent. „Oceňují především přenositelnost mezi auty v rodině, která by se podle jejich názorů pozitivně projevila na rodinných rozpočtech,“ dodal Pavel Kuchálik, mluvčí ÚAMK.

Výhodné by mělo být i mýto. Poslanci si spolu s ministerstvem dopravy nechali vytvořit studii z dílny expertního týmu ČVUT. „V době ekonomických problémů se doporučuje přejít od paušálních plateb na výkonové, kdy si každý spotřebu může regulovat podle dané situace,“ píše se ve studii akademiků. Podnikatelům se podle výpočtů mýtné vyplatí, když ujedou v pracovní dny po zpoplatněné síti kolem 20 kilometrů a méně. Na mýtném má vydělat i stát. Proti prodeji dálničních známek by vybral od nákladních aut v kategorii 3,5 až 12 tun až o třetinu více.
Ministerstvo dopravy se sice obává, že by se řidiči menších nákladních aut vyhýbali placeným úsekům, zkušenosti z jiných zemí ale tyto obavy nepotvrzují.

Sdružení automobilových dopravců ČESMAD se zpoplatnění menších nákladních vozů také nebrání. „Nemáme k tomu výhrady, protože tyto vozy jsou též komerční přeprava, takže je to spravedlivé. Je ale nutné, aby na tom stát nevydělal méně než na prodeji dálničních známek, aby pak peníze získané z velkých nákladních vozů nedofinancovávaly tento návrh,“ řekl mluvčí ČESMAD Martin Felix.
„Výhoda elektronických známek spočívá v tom, že je lze použít opakovaně a jsou přenosné,“ říká poslanec Oldřich Vojíř (ODS), který za novelou stojí. Pokud někdo téměř nejezdí po dálnici, ale výjimečně po ní bude chtít jet, bude si moci půjčit elektronickou známku například od člena své rodiny. Nebude tak muset zbytečně utrácet. Provoz elektronických dálničních známek by přitom mohl technicky využívat současného systému elektronického mýtného, které platí kamiony.

Řidiči by nový způsob placení uvítali. Se změnou formy dálničních známek z papírových na elektronické jich totiž podle průzkumu Ústředního automotoklubu (ÚAMK) souhlasí 66 procent. „Oceňují především přenositelnost mezi auty v rodině, která by se podle jejich názorů pozitivně projevila na rodinných rozpočtech,“ říká Pavel Kuchálik, mluvčí Ústředního automotoklubu (ÚAMK).

Mýto i pro dodávky

Navrhovaná novela nebude řešit pouze elektronické kupony. Její součástí je také rozšíření mýtného z kamionů na nákladní auta s hmotností menší než 12 tun. Původní návrh počítal se zpoplatněním „dodávek“ už od ledna 2010, ministerstvo dopravy ale prosazuje roční posun s odkazem na hospodářskou krizi. Členové Hospodářského výboru sněmovny se přiklánějí k původnímu termínu 2010.

Poslanci si spolu s ministerstvem dopravy nechali vytvořit studii od expertního týmu ČVUT. „V době ekonomických problémů se doporučuje přejít od paušálních plateb na výkonové, kdy si každý spotřebu může regulovat podle situace,“ píše se ve studii. Podnikatelům se podle výpočtů mýtné vyplatí, když ujedou v pracovní dny po zpoplatněné síti 20 kilometrů a méně. Na mýtném má vydělat i stát. Proti prodeji dálničních známek by vybral od nákladních aut v kategorii 3,5 až 12 tun až o třetinu více.

Ministerstvo dopravy se sice obává, že by se řidiči menších nákladních aut vyhýbali placeným úsekům, zkušenosti z jiných zemí ale tyto obavy nepotvrzují.

Sdružení automobilových dopravců ČESMAD se zpoplatnění menších nákladních vozů také nebrání. „Nemáme k tomu výhrady, protože tyto vozy jsou též komerční přeprava, takže je to spravedlivé. Je ale nutné, aby na tom stát nevydělal méně než na prodeji dálničních známek, aby pak peníze získané z velkých nákladních vozů nedofinancovávaly tento návrh,“ řekl mluvčí ČESMAD Martin Felix. (klič, cep, jak)

10.6.2009 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Rome a Julie

Shakespeare se zamiloval. Kde? V Libni

Christian Lindner, šéf FDP
18

Opoziční smlouva v Německu? Sociální demokraté uvažují o CDU

AUTOMIX.CZ

Tesla každou minutu prodělá 170 tisíc korun. A někteří už věští datum konce

Zakladatel Tesly Elon Musk je sice vizionář se snahou zachránit planetu, ale podle některých není právě ukázkovým prototypem schopného byznysmena. Myslí si to přinejmenším Bob Lutz, který má v automobilovém průmyslu desítky let zkušeností.

Ano bude předsedat sedmi výborům. Demokratický blok čtyřem

Podle dohody sněmovních stran bude mít hnutí ANO předsedy sedmi výborů, Demokratický blok tvořený ODS, KDU-ČSL, TOP 09 a STAN čtyř výborů. Po dvou výborech povedou Piráti, SPD a KSČM, předsednictví v jednom získá ČSSD. O obsazení komisí budou strany podle šéfa komunistického poslaneckého klubu Pavla Kováčika znovu jednat příští týden ve středu.

AKTUALIZUJEME

Stahují se nad vrahem z roku 1997 mračna? Jeho obětí byla dvacetiletá Lucie

Na první pohled zoufalý pokus, ve skutečnosti geniální tah. I takto se dá zhodnotit krok moravskoslezské policie, která ve čtvrtek svolala krátkou tiskovou besedu k případu vraždy z roku 1997. Tehdy 14. prosince neznámý pachatel uškrtil v Ostravě dvacetiletou dívku – Lucii V. Policisté se domnívají, že někdo jméno vraha může znát. 

Odejde z Moravského krasu? Rys Kryštof se poohlíží po samici

Rys Kryštof možná odejde z Moravského krasu. Obávají se toho zoologové, kteří šelmu dlouhodobě sledují. „Blíží se zima, což je u rysů období říje. Samci si hledají partnerku. V Krasu ale žádná samice není. Může se ji proto vypravit hledat,“ vysvětlil zoolog z Mendelovy univerzity v Brně Martin Duľa.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT