Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ministerstvo financí chce pro Paramo více peněz

Pardubice - Rafinérie Paramo si nedávno postěžovala, že kvůli starým ekologickým zátěžím a průtahům s jejich odstraňováním se nemůže dále rozvíjet. Za vším je nedostatek peněz ze strany státu, který se k likvidaci ekologických nebezpečí přihlásil již počátkem 90. let.

28.8.2008
SDÍLEJ:

Ekologické zátěže z pardubické chemičky ParamoFoto: DENÍK/Luboš Jeníček

Ministerstvo financí nyní navrhlo české vládě, aby byla navýšena garance na jejich odstranění v areálu Parama. Kabinet se měl návrhem zabývat ve středu, z pořadu jednání ale byl tento bod nakonec vyjmut.

Ministerstvo financí mělo předložit ve středu na jednání vlády materiál, který se zabývá financováním starých ekologických zátěží (SEZ). V případě Parama má být navýšena garance o 966 milionů korun, tedy na celkových 1,9 miliardy korun. Podle všeho však bude tento materiál ministra Miroslava Kalouska projednán vládou až v pátek. Podle představitelů Parama jejich společnost udělal pro likvidaci starých ekologických zátěží vše, co bylo v jejích silách „I nadále usilujeme o to, aby postup ze strany státu byl daleko rychlejší, protože není spokojena s velkou časovou prodlevou mezi vydáním rozhodnutí o nápravných opatřeních a vlastním zahájením sanačních prací. Paramo má zkrátka maximální zájem snížit negativní vliv SEZ na životní prostředí v regionu, a to co možná nejrychleji. Paramo ale není organizátorem výběrových řízení na dodavatele projektových a realizačních prací, takže nemůže ovlivnit ani termíny, ani čerpání peněz,“ vysvětlila mluvčí Parama Jana Iovlevová.

Za snahu o navýšení peněz na sanace je rád Jindřich Bartoníček, člen představenstva a výrobní ředitel PARAMO. Uvítal by ale především, aby se již skutečně začalo s odstraňováním škod z minulosti. „Rozhodnutí Ministerstva financí předložit vládě ČR návrh na navýšení garancí na odstranění starých ekologických zátěží vítám. Z pohledu společnosti PARAMO se jedná o velmi důležitý úkon. Zásadní pro nás stále zůstává vlastní naplnění ekologické smlouvy. To je především v závazném stanovení termínu pro výběr dodavatelů a zahájení sanačních prací. Nyní záleží na příslušném odboru ministerstva financí, jak rychle dokáže zrealizovat výběrová řízení a uvolnit peníze na řešení starých ekologických zátěží. Opětovně musím připomenout, že v důsledku administrativních procedur ministerstva financí nebyly od převzetí zodpovědnosti za likvidaci starých ekologických zátěží státem učiněny žádné zásadní kroky. Ekologická smlouva z roku 1994 s následnými dodatky k ní z roku 1998 a 2001 tak stále není naplňována,“ uvedl Jindřich Bartoníček.

Problematika starých ekologických zátěží v Paramu se dotýká i krajské samosprávy. „Již delší dobu se snaží PARAMO a.s. s Pardubickým krajem tento ožehavý problém řešit. Stát sice v minulosti převzal za staré ekologické zátěže společnosti Paramo odpovědnost, ale jejich sanace se neustále odkládá a zpožďuje. Nejde jen o navýšení garancí, k tomu došlo již několikrát.

Nejdůležitější je zahájení prací. Je důležité uvědomit si, že na odstranění starých ekologických zátěží závisí mnohé významné investice v dopravě, které by mohly být ohroženy,“ říká hejtman Pardubického kraje Ivo Toman.

Hejtman Pardubického kraje osobně navštívil pardubickou rafinérii Paramo v pondělí 21. července 2008. Chtěl osobně poznat jeden z největších podniků v kraji a také zjistit aktuální situaci sanace starých ekologických zátěží. „Mám pocit, že sanace starých ekologických zátěží se zbytečně prodlužuje a zpožďuje. Máme totiž připravenou stavbu čtyřproudé silnice z Pardubic do Chrudimi, která je klíčová pro dopravu v našem kraji a která řeší kritický bod dopravy v samotném krajském městě.

Pokud se během příštího roku nepodaří vyčistit jednu z „paramáckých" lokalit u supermarketu LIDL nedaleko pardubického nádraží, ohrozí to i tuto nesmírně zásadní dopravní investici ve výši 750 milionů korun," řekl tehdy hejtman Toman.

Autor: Petr Doubrava

28.8.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Předvolební Deníku probíhala 19. října v Aviatice: Zbyněk Stanjura, Daniel Herman
51

Snazší bydlení? Politici slibují půjčky pro novomanžele a zrušení daně

Předvolební debata Deníku: (zleva) Vít Rakušan, Markéta Pekarová-Adamová, Ivan Bartoš
15 51

VIDEO: Neváhali ani vteřinu. Politici měli ohledně vlády s Babišem jasný názor

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si minisytryně Katla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

Uberu roste konkurence. Lyft dostal od Googlu miliardu

Americký gigant Lyft ve čtvrtek oznámil, že obdržel investici jednu miliardu od společnosti Google Alphabet. Částka mu má pomoci k tomu, aby lépe obstál proti konkurenčnímu Uberu, který na trhu sdílené dopravy ve Spojených státech vede.

OBRAZEM: Policie Modrava nekončí, filmaři se na Šumavu vrátí

Režisér Jaroslav Soukup žádá čtenáře Deníku o zajímavé historky z prostředí venkovských lékařů a veterinářů.

Video veřejného znásilnění z Konga kolovalo na sítích. Bojuje se ženskými těly

Sedmiminutové video, ukazující nahou ženu, která je znásilněna, zmlácena a nakonec sťata před plným náměstím v jednom z měst v Demokratické republice Kongo (DRK) kolovalo na sociálních sítích několik měsíců, než bylo oficiálně staženo na apel televize France 24. Jak píše server CNN, tato znásilnění zapadají do širšího příběhu, který se datuje do 19. století.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení