Zní to jako velký paradox. Pardubické letiště sice v loňském roce navýšilo tržby i počet cestujících, ale přesto si na své konto připsalo takřka šestnáctimilionovou sekeru.

Služby pozemního personálu letiště loni využilo 147 tisíc cestujících. Tedy o dvě třetiny více než v roce 2017. Tržby pak loni stouply na 99 milionů korun, v porovnání s předloňskými 73 miliony jde tak o třetinový nárůst.

Velký vliv na konečnou dvoucifernou zápornou hodnotu však má pokles počtu linek.

Ztráty pokryjí akcionáři

Dalším důvodem propadu bylo také uzavření dráhy v říjnu a listopadu. Společnost East Bohemian Airport (EBA), která pardubické letiště provozuje, tak očekává další finanční injekci od svých akcionářů. Tedy od Pardubic (66 %) a Pardubického kraje (34 %).

A tu také dostane. Například samotné město Pardubice přispěje společnosti takřka 30 miliony korun.

„Pardubice ze svého rozpočtu uvolní 23,1 milionu korun, určenou právě na navýšení základního kapitálu společnosti, a dalších 6,2 milionu korun město společnosti poskytne jako příplatek mimo základní kapitál na financování úvěru,“ uvedl primátor Martin Charvát.

Na narovnání ztráty se bude podílet i pardubické hejtmanství. „Jako kraj a minoritní akcionář jsme náš podíl na terminálu uhradili z vlastních zdrojů. Po několika jednáních s městem jsme odsouhlasili, že v rámci navýšení základního kapitálu uvolníme dle vlastnických poměrů částku 11,9 milionu korun,“ řekl hejtman Martin Netolický.

Část peněz má společnost využít například k pokrytí nákladů spojených s cargo dopravou či dokončením autoparku.

„Vybudování autoparku je pro letiště prioritou, práce zde už začaly, zbývá je dokončit, abychom mohli autopark uvést do provozu.

Druhou významnou investici spatřujeme v rozvoji cargo dopravy, jelikož zefektivnění obsluhy a odbavování by mělo letišti pomoci získat nové osobní i nákladní dopravce.

Bude zde totiž možné odbavit více typů letadel,“ řekl před nedávnem k využitím investic předseda představenstva společnosti EBA Petr Juchelka.

Nová linka

Pro letiště však v minulých dnech přišla i další dobrá zvěst v podobě nového dopravce, který chce zdejší letiště využívat. Je to tak po dlouhé době první pozitivní příslib. V letošním roce se totiž musí letiště vyrovnat s odlivem cestujících.

Nejprve kvůli problémům se stroji Boeing 737 MAXt zrušila pravidelnou linku do Londýna irská nízkonákladová společnost Ryanair, poté oznámila rušení letních charterů firma Smartwings.

Zato nízkonákladová společnost SkyUp Airlines začne od 22. října do Pardubic létat s Boeingem 737-800, který přepraví až 189 cestujících, do Kyjeva a zpět.

Povolení na linku bylo nejprve nutné vyjednat s Ministerstvem dopravy a ukrajinskou stranou.

„Jelikož toto letecké spojení nebylo dle platného bilaterálního smluvního rámce možné, obrátilo se pardubické letiště s žádostí o pomoc na náš odbor civilního letectví. Ten vyjednal s ukrajinskou stranou změnu bilaterálních ujednání a od poloviny května 2019 umožňují tato ujednání také provoz mezi Kyjevem a Pardubicemi,“ uvedlo Ministerstvo dopravy.

Čekají zářné zítřky

Vedení pardubického letiště věří, že by linka do Kyjeva nemusela být poslední, kterou se podaří získat.

„Máme mnoho rozjednaných linek. Dokud není ale nic dojednáno, nemohu o bližších podrobnostech mluvit,“ řekla Šmejkalová.

Na letišti letos očekávají zhruba 90 tisíc cestujících.

Nový terminál, který je v provozu od loňského roku, jich přitom dokáže pojmout až 250 tisíc ročně.

„Pokud to dobře dopadne a podaří se nám překonat tento složitý rok, tak ten příští by mohl být úspěšnější než rok 2018, kdy jsme přepravili 148 tisíc cestujících,“ dodala.