Až několikanásobně v prosinci roste v obchodech prodej surovin na pečení. Češi totiž stále dávají přednost domácímu vánočnímu cukroví před kupovaným.

Vrchol sezony

Podle mluvčího největších tuzemských pekáren United Bakeries Jaroslava Pompa jsou Vánoce spolu s Velikonocemi pro pekaře dvěma vrcholy sezony. Růst prodeje před těmito svátky táhnou speciální výrobky, jako jsou o Vánocích vánočky a cukroví. Naproti tomu prodej chleba, rohlíků či housek zásadním množstevním výkyvům o svátcích nepodléhá.

Například někteří severočeští pekaři však tvrdí, že rostoucí prodej vánočního pečiva či chlebíčkových vek jim nenahradí ztrátu tržeb za tradiční sladké pečivo, jako jsou koláče nebo sladké koblihy. Ten totiž naopak před svátky výrazně klesá, řekli.

„V zásadě můžeme říci, že v průměru u nás zůstaly ceny vánočního pečiva na loňské úrovni," řekl mluvčí obchodního řetězce Tesco Jan W. Dvořák. „Je to proto, že jsme letos do tohoto sortimentu zařadili řadu novinek, u několika výrobků jsme změnili dodavatele," dodal. Zatímco některé druhy podražily o tři až deset procent, například některé druhy sněhového pečiva podle mluvčího naopak zlevnily.

Kilo za 180 korun

Cukráři v Olomouckém kraji, také shodně tvrdí, že ceny vánočního cukroví navzdory rostoucím nákladům na suroviny a energie letos nezvýšili. Třeba zákazníci cukrářky Marie Diblíkové ze Zábřehu na Šumpersku za kilo sladkostí určených na vánoční stůl zaplatí stejně jako loni 180 Kč. „Náklady sice rostou, ale nezdražovala jsem. Lidé nemají peníze a po zvýšení ceny by si objednali méně vánočního cukroví, což by se mi nevyplatilo," řekla cukrářka.

Podle výrobců i obchodníků se ekonomickou krizí způsobený propad tržeb za potraviny na předvánoční období nevztahuje. „I když nejvyšší poptávka po hotovém vánočním pečivu je kumulovaná až do druhé poloviny prosince, můžeme již nyní říci, že konečné prodeje budou vyšší než v loňském roce," uvedl ředitel reklamy a marketingu hypermarketů Globus Libor Tomáš.

Těsně před Vánocemi

Většina cukrářství již objednávky na vánoční cukroví přestala přijímat nebo tak učiní v nejbližších dnech. „Lidé začínají cukroví hledat už od poloviny září a to až do doby těsně před Vánocemi," řekl Martin Hořínek z internetového obchodu Cukroví.cz. Firma prodávající tradiční vánoční pečivo od cukrářek ze Slovácka distribuuje cukroví najednou ve druhém prosincovém týdnu, proto pozdější objednávky nepřijímá.

Obchodní řetězce nabízejí především cukroví z produkce velkých výrobců. Zejména v diskontních prodejnách lze koupit průmyslově vyráběné vánoční cukroví, které je výrazně levnější než sladkosti z menších výroben. Cukráři se ale úbytku zákazníků neobávají, jelikož mnoho Čechů si prý i v době hospodářské krize o Vánocích za kvalitu rádo připlatí.

Vysoká poptávka po másle a tuku

Mnohonásobně roste v předvánočním období prodej surovin na pečení. Například prodej ořechů se oproti zbytku roku zvyšuje takřka dva a půlkrát. Více než dvojnásobně stoupá také prodej čokolády na vaření. Másla a tuků se prodá o 150 procent více.

Podle průzkumu společnosti Unilever peče na svátky více než 90 procent domácností. Hospodyňky se letos v průměru chystají upéct osm druhů cukroví. Zpravidla sázejí na tradiční a dlouhodobě oblíbené druhy pečiva, nejčastěji tak připravují vanilkové rohlíčky, linecká kolečka, včelí úly a perníčky. Nejvíce druhů pečiva se podle průzkumu peče v Jihomoravském kraji, naopak nejméně v Plzeňském kraji.