Kroky ministra dopravy se ale nelíbí šéfovi KSČM Vojtěchu Filipovi, o jehož stranu se nová vláda opírá. Ten bude zřejmě usilovat o to, aby Ťok ve funkci skončil.

Předseda Komunistické strany Čech a Moravy Vojtěch Filip.
Komunista Filip chce rezignaci Ťoka. Nelíbí se mu personální změny v drahách

„Není to bráno tak, že někdo chce odstranit dnešní vedení,“ řekl na tiskové konferenci Ťok. Podle něj nemají ČD podléhat politickým vlivům. „Udělal jsem to v době, kdy proto je prostor, naši koaliční partneři by to mohli v minulém volební období totiž zablokovat,“ vysvětlil. Na hospodaření Českých drah (ČD) tak podle Ťoka začnou mnohem více dohlížet zástupci akademické sféry.    

Ilustrační foto
Půl milionu cestujících denně. Vlaky vozí nejvíce lidí od roku 2007, busy ztrácí

„Nyní si musí svého předsedu zvolit dozorčí rada, která bude mít kroky ve své režii. Mohlo by to být za jeden až dva měsíce,“ odhadoval Ťok.

Ve svých funkcích končí Milan Feranec, Antonín Tesařík, Jan Hart, Milan Kuchařík a Tomáš Révész. Kromě trojice odborářů, které čekají na podzim volby mezi zaměstnanci, uhájil své místo jediný člen: Vojtěch Kocourek, člen ČSSD a bývalý náměstek ministra dopravy.

Novými členy jsou tak tři zástupci ČVUT: kromě Moose jde o Lukáše Týfa (Fakulta dopravní) a Josef Kolář (Fakulta informačních technologií). V dozorčí radě nově zasedne i bývalý ředitel Centra dopravního výzkumu Karel Pospíšil. I když jde o částečné odpolitizování dozorčí rady, i nadále budou minimálně dva členové spojeni s politickými stranami.

Kromě Kocourka z ČSSD jde o Jana Štrofa. Někdejší sociální demokrat je nyní podle médií pravou rukou předsedy Sněmovny Radka Ondráčka, vede oblastní buňku ANO v Kroměříži, v minulosti působil například v dozorčí radě PPF Banky nebo řadě pražských městských firem.

Současné vagony Railjet
Nejmodernější vagony v Evropě. České dráhy koupí 50 vozů Siemens-Škoda

Moosův příchod do čela dozorčí rady je přitom zajímavý i vzhledem k vývoji jeho vztahů s Ťokem. Ministr dopravy ho dříve jmenoval do řídícího výboru pro mýtnou soutěž, Moos ale začal kroky ministerstva kritizovat a Ťok přestal řídící výbor svolávat. Moos aktuálně působí i v Krajské nemocnici v Liberci jako náměstek pro přípravu stavby nových pavilonů.

„Tento management fungoval čtyři roky. Na můj vkus neudělali nic jiného, než že říkají, jak to nejde. V jiných zemích se dopravci dohodly se soukromými dopravci na společném jízdném, ČD to u nás ale dlouhodobě blokují. RegioJet i Leo Express říkají, že jsou ochotni se dohodnout. Nový management měl by přinést nové myšlenky, jak by se měl moderní dopravce 21. století chovat,“ pokračoval Ťok.

"Bylo to hlavně moje stanovistko, ještě nás čeká debata s odbory," zakončil ministr dopravy. 

Řídící výbor ČD, který o složení dozorčí rady dnes rozhodl, tvoří tři vládou pověření zaměstnanci Ministerstva dopravy, a po jednom vládou pověřeném zaměstnanci Ministerstva financí, Ministerstva obrany, Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva pro místní rozvoj.

Majitel společností Student Agency a RegioJet Radim Jančura.
Jančura opožděně ukázal čísla za 2016. Vlaky spadly do mírné ztráty

Nové složení dozorčí rady ČD
Prof. Ing. Petr Moos, CSc.
Doc. Ing. Josef Kolář CSc.
Ing. Vojtěch Kocourek, Ph.D.
Ing. Jan Štrof
Prof. Ing. Karel Pospíšil, Ph.D.
Doc. Ing Lukáš Týfa, Ph.D.
Antonín Leitgeb
Bc. Jaroslav Pejša
Vladislav Vokoun