Odbory francouzské letecké společnosti nesouhlasí s plánem na rozšíření nízkonákladové dceřiné společnosti Transavia. Pod touto značkou chce Air France otevřít nové základny v Evropě, a zvýšit si tak podíl na trhu na úkor nízkonákladových aerolinek a konkurenčních společností z Blízkého východu.

Šéf Air France-KLM, jejíž je Air France součástí, Alexandre de Juniac uvedl, že společnost dnes vypraví zhruba 42 procent naplánovaných letů. Dodal rovněž, že piloti a vedení se připravují na nové kolo jednání a chtějí začít znovu jednat dnes odpoledne. Podle jeho odhadů přichází firma kvůli stávce denně o deset až 15 milionů eur (275,2 až 412,8 milionu Kč).

Kvůli stávce byly dnes zrušeny dva páry letů mezi Prahou a Paříží a mezi Prahou a Marseille. V pátek budou zrušeny dva ze tří párů letů mezi Prahou a Paříží.

I po 22. září

Hlavní odborový svaz pilotů SNPL původně vyhlásil stávku od 15. do 22. září. Šéf SNPL Jean-Louis Barber dnes francouzskému listu Le Monde řekl, že piloti by mohli hlasovat o prodloužení stávky i po 22. září. Podle SNPL se jeho členové obávají, že firma nebude rozvíjet značku Transavia ve Francii, ale zaměří se na expanzi v jiných evropských zemí. Pracovní místa se tak přesunou do jiných zemí.

V každé zemi, kde Transavia funguje, pracují piloti podle místních pracovních podmínek. Ty se však v jednotlivých zemích liší. Ve Francii jsou třeba vyšší mzdy a lepší pracovní podmínky než třeba v Portugalsku. Spor tak poukazuje na rozdíly ve mzdách, pracovních podmínkách a příspěvcích na sociální zabezpečení v jednotlivých evropských zemích, které jsou sice součástí jednotného trhu se zbožím a službami, ale ve skutečnosti si navzájem konkurují pracovními místy.