TAP odhaduje, že by ho stávka mohla stát 70 milionů eur (téměř dvě miliardy Kč). Vedení aerolinek dodalo, že je na vládě, aby jednala s odbory o jejich požadavcích na podíl v aerolinkách a příplatcích za roky ve službě.

Vláda doposud odmítala splnit požadavky odborů. V případě privatizace se odvolává na dohodu podepsanou s odbory v lednu. Po hrozbě stávky před Vánocemi se vláda v lednu dohodla s odbory, že nový vlastník TAP nebude smět masově propouštět zaměstnance po dobu, kdy stát zůstane akcionářem společnosti. Stát si zatím plánuje ponechat v TAP podíl 34 procent, který by mohl být prodán dva roky po privatizaci.

Úřady uvedly, že je oslovily nejméně tři potenciální zájemci. Média zmiňují brazilské letecké společnosti Gol a Azul. Španělská tisková agentura EFE ve středu citovala ředitele skupiny Globalia, majitele Air Europa, který uvedl, že jeho firma se nezúčastní privatizace kvůli vysokém dluhu firmy a omezené šanci na oživení.

Privatizace je součástí programu prodeje státního majetku, na kterém se dohodl Lisabon se svými věřiteli, Evropskou unií a Mezinárodním měnovým fondem. Většina privatizací byla úspěšně dokončena a daleko přesáhla cíl příjmů vlády.

Plánovaná privatizace vadí také odborářům železniční společnosti Comboios de Portugal, kteří vstoupili do stávky dnes. Zrušena byla zhruba polovina spojů, napsala agentury AP.