Bitva je to nelítostná. Jako by si velké pivovary sáhly na hranici, kterou jim současný český trh dovoluje. Růst jim totiž zajišťuje zejména vývoz. Třeba dvojka na trhu Staropramen loni zaznamenala pokles prodeje v Česku o 40 tisíc hektolitrů, zato export firmě vzrostl o sedm procent a překročil 600 tisíc hektolitrů. Česká jednička – Plzeňský Prazdroj – se ale chlubí tím, že se mu i přes tuto stagnaci podařilo zvýšit prodej v Česku o 1,5 procenta.

Myslí si přitom, že našel recept, jak na to. „Přinášíme letos dvanáct unikátních várek, které jinak pivovar 
v portfoliu nemá," vysvětlil firemní šéf pro obchod restaurací a hospod Tomáš Mráz. Ve vybraných podnicích, které se zapojily do akce s názvem Volba sládků, budou k mání piva, na něž u plzeňského pivovaru nejsou jeho zákazníci zvyklí. Vůbec poprvé v historii uvaří například piva typu IPA, stout nebo ale.

Pivovar se brání, že by tyto aktivity byly reakcí na nástup minipivovarů v Česku, díky nimž se značně zvýšil pivařům výběr různých typů a stylů piv. Prazdroj se odvolává na vlastní výzkum, podle něhož 58 procent spotřebitelů si žádá oživení sortimentu ve svých oblíbených hospodách. Navíc třetina konzervativních vyznavačů jedné značky by ráda pravidelně ochutnávala i něco jiného. 
A co pivovary určitě potěší, je to, že 93 procent zákazníků je ochotno si za prémiová piva zaplatit až o dvacet procent víc, než kolik nyní platí za piva výčepní.

Zda se pivovarům podaří trend vylidňování hospod zastavit, je ve hvězdách. Zatím se to příliš nedaří. Poslední čísla ukazují, že pivovary loni v restauracích prodaly jen 40 procent své produkce, zbytek v obchodech. Na druhou stranu si lidé stále více žádají kvalitnější piva. „Poklesla spotřeba výčepního piva, naopak vzrostla spotřeba ležáků. Loni se tak křivky spotřeby poprvé téměř setkaly a vyrovnaly na úrovni 47 procent trhu," uvedl nedávno předseda Českého svazu pivovarů a sladoven František Šámal.

Zvláštní piva

V hospodách by tak zákazníky měly udržet zvláštní piva, která v běžných obchodech nebudou k mání. To si ovšem vyžaduje větší nároky i na ty, kteří pivo prodávají. „Nelze hostovi říct, že máme jen speciální pivo. Obsluha musí vědět, co k tomu hostovi říct," uvedl Rostislav Rezek, majitel Restaurace U Libora na Sázavě.

To potvrzuje i Tomáš Mráz. „Prodávat speciální piva je kumšt. Ti lidé, kteří je nabízejí, o tom musí něco vědět," doplnil.

Příští období bude podle generálního ředitele Plzeňského Prazdroje pro českou pivní kulturu klíčové. 
„K zachování této kultury musí spojit síly všichni – pivovary soustředěním na sortiment a kvalitu piva, hostinští důrazem na servis i prostředí, politici vhodnou podporou podnikání a konečně spotřebitelé tím, že budou do restaurací chodit," dodal šéf pivovaru.