Jejich tuzemští výrobci momentálně nestíhají, čekací doba je v řádu týdnů a rovněž výčepy zahraniční výroby mizí z nabídky obchodů téměř okamžitě. Vyplývá to z ankety Deníku mezi výrobci a prodejci.   

Na plné obrátky teď jedou v závodech našeho největšího producenta výčepních zařízení v Mžanech na Královéhradecku. „V posledních měsících se naše produkce oproti době předcovidové zvýšila přibližně o 15 procent. O naše výrobky neustal zvýšený zájem ani po létu. Nyní se na nás obracejí hlavně lidí, kteří jsou již znechuceni z právě nastavených pravidel a bojí se jít do hospody,“ řekl Deníku ředitel obchodního oddělení firmy Lindr Martin Hladík.

Ilustrační foto.
Šéf minipivovarů: Covid vyprázdnil restaurace, stát by měl přijít s kompenzacemi

I když firma jede na plno, sklady spíše prázdné, než plné. „Máme na tři měsíce dopředu vyprodáno. Kdo by tak chtěl u nás nyní objednat výčepní zařízení jako vánoční dárek, tak jej bohužel neuspokojíme,“ dodal  Hladík. Napilno má i českobudějovický výrobce pivních zařízení Sinop.

„Letos je o malá výčepní zařízení opravdu enormní zájem a každá vyrobená série je téměř vždy dopředu prodána,“ říká obchodní manager společnosti Milan Šimeček. Podle něj současnou situaci s nedostatkem výčepních zařízení ovlivňují i zpožděné dodávky některých materiálů a komponentů.

Kdo bych chtěl nakupovat výčep na internetu, může narazit. “V říjnu letošního roku byly prodeje výčepního zařízení na podobné úrovni jako v loňském roce, který už byl ale ve znamení lockdownů a rekordních prodejů,” říká Michal Buzek, šéf analytiků nákupního rádce Heureka.cz. “Při srovnání s obdobím před covidem (rokem 2019) se bavíme o růstu o 200 procent.”

Sládek roku Aleš Dvořák
Pivo dnes vaří přeučení rekvalifikanti, říká Sládek roku Aleš Dvořák

O zvýšeném zájmu mluví i čísla internetových obchodů Alza či Mall.cz. “Od loňského roku, kdy jsme do nabídky zařadili tento sortiment, vzrostly naše prodeje v řádech stovek procent. Poptávka však po celý rok výrazně převyšuje nabídku a nově naskladňované zboží obvykle během dvou týdnů vyprodáme,” sdělila mluvčí Alzy Daniela Chovancová. Podobně je na tom i Mall.cz, kde za poslední měsíc a půl vzrostly prodeje o více než 30 procent.

Nové strategie

Na trend, kdy lidé z šenků přešli na domácí konzumaci piva, se dle dřívějšího vyjádření ředitelky Českého svazu pivovarů a sladoven Martiny Ferencové, připravily pivovary již v prvních vlnách covidu. 

Pálenice v Hovězí. Ilustrační snímek
Pálenice hlásí příval švestek. Z kotlů už teče slivovice, cena se nezměnila

„Některé pivovary a provozovny změnily kvůli krizi obchodní strategii, a přišly s novinkami, kterými rozšířily svou nabídku. Příkladem je zavádění e-shopů, vlastní dovážka koncovým spotřebitelům nebo další varianty balení jako jsou plechovky, čepované pivo v PET lahvích nebo menší soudky piva. Pivovary, které dříve nabízely pivo téměř výhradně podnikům k výčepu, se nyní čím dál častěji snaží dostat svůj produkt přímo ke spotřebiteli,“ uvedla Martina Ferencová.