Každý měsíc přitom nakupuje lahvové pivo téměř 40 procent českých domácností. Vyplývá to z průzkumu společnosti GfK Praha, který ve svém posledním čísle zveřejnil časopis Moderní obchod. Podle údajů o loňském prodeji sudového a lahvového piva Češi ale větší část piva vypijí v hospodách a restauracích a menší doma.

Vilém Hübner z GfK Praha uvedl, že v hypermarketech nakupuje pivo zhruba 20 procent českých spotřebitelů. U supermarketů, diskontních prodejen a malých obchodů se tento ukazatel pohybuje kolem 15 procent. "Přibližně třetina domácností přitom každý měsíc nakoupí ve více než jednom typu prodejny," podotkl Hübner.

Každý měsíc si v některém z obchodů koupí pivo téměř 40 procent českých domácností. "V silných obdobích, kterými jsou jaro, léto a Vánoce, stoupá toto číslo mezi 45 až 50 procenty," upozornil Hübner. Průměrná domácnost přitom podle něj kupuje pivo šestkrát za měsíc. "Nákupní frekvencí se pivo řadí mezi nejsilnější kategorie," dodal Hübner.

Domácí pivovary loni zvýšily produkci o 3,8 procenta na rekordních 19,79 milionu hektolitrů piva. Příznivé počasí, zejména horké léto, pomohlo růstu prodejů na domácím trhu; významně stoupl i odbyt v zahraničí. Podle Českého svazu pivovarů a sladoven tak byl loni překonán doposud nejvyšší výstav 19,46 milionu hektolitrů z roku 1992. Pro domácí trh loni pivovary vystavily 16,25 milionu hektolitrů piva, což byl proti roku 2005 nárůst o 1,8 procenta.

Spotřeba na obyvatele loni činila zhruba 158 litrů za rok; řadu let se pohybuje kolem 160 litrů. Podle svazu mají ale na tomto údaji rostoucí podíl cizinci, kterých do Česka přijíždí stále víc. Aktuálně na ně dle odhadů připadá asi 12,5 procenta domácí spotřeby, tedy asi 20 litrů.

Pivo pro tuzemský trh se stáčí z 53 procent do sudů a cisteren, jež zásobují hospody, kde se točí z tanků. Zhruba 45 procent piva pro Česko se prodává v lahvích a dvě procenta v plechovkách. Na ústupu jsou PET lahve, jejichž podíl je zanedbatelný.