Smršťovací fólii naposledy opustil severočeský pivovar Svijany. Místo ní své plechovky posílá do světa v papírovém TopClipu. Do držáku zatím pivovarníci vkládají plechovky ručně, mezitím pivovar investuje deset milionů korun do nové linky. Po spuštění papírové obalovny ušetří svijanští řádově tisíce tun plastu ročně. „Už nyní jsme se zbavili devíti tun, kdy naše balení bez smršťovací fólie posíláme do řetězce Lidl,“ popsal ředitel Svijan Roman Havlík.

Konec plastu oznámil také plzeňský Prazdroj, který přestal stáčet pivo do PET lahví. Pozadu v ekologickém myšlení nezůstává ani národní pivovar Budvar, který se spojil s minerálkou Mattoni. Na začátku dubna vyslali do světa nealkoholické pivo Birgo. I to zájemci najdou v regálech obchodů v papírovém multipacku. „Jedná se o technologii takzvaného wrap-aroundu s obsahem recyklovaného papíru, jejíž použití ušetří procent uhlíkové stopy oproti klasickým plastovým fóliím. Samotný materiál plechovek pak obsahuje 74 procent recyklovaného hliníku,“ uvedl ředitel českobudějovického pivovaru Petr Dvořák. 

Zemědělci musí splňovat řadu norem, ale k udržitelnosti je vybízejí i ministerské programy.
Udržitelnost v zemědělství: Česká krajina se viditelně mění

Z menších producentů se k udržitelnosti přihlásil například řemeslný pivovar Clock z východočeského Potštejna, který, podobně jako Svijany, začal balit plechovky do papírového držáku.   

Po papírové cestě se vydala i společnost Coca-Cola a v České republice nahrazuje plastové folie na svých plechovkách systémem Keelclip. Ten je vyroben z recyklovaného papíru a funguje na jednoduchém principu skládacího mechanismu, pomocí kterého je možné uchytit až osm plechovek najednou. „Přesunem na KeelClip a kartonové balení, se zbavíme značné části plastových folií. Lokálně tím ušetříme až 35 tun plastů ročně jen na českém a slovenském trhu,” řekl zástupce Coca-Coly pro Českou a Slovenskou republiku Michal Dyttert. Keelclip bude fólli na nápojích v plechovkách nahrazovat koncerna postupně v průběhu tohoto roku.