Pozici překládají jako řidiče a řidičky poháněcích vozidel. „S přetahováním námi vyškolených odborníků včetně strojvedoucích se setkáváme trvale. Jedná se především o tuzemské společnosti, ale víme i o odchodech do zahraničí, například do Rakouska nebo Německa,“ říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Podle něj výchova strojvedoucího trvá nejméně rok a je finančně náročná. 

Dráhy ani odbory přesnou statistiku odchodů strojvedoucích do Německa a Rakouska nevedou. „Lze se ale domnívat, že jsou jich řádově desítky,“ uvedl mluvčí Federace strojvůdců Libor Poláček.

Nutná znalost němčiny

Rakouské dráhy přitom platí za jednoho z nejlepších zaměstnavatelů v oboru. V tuzemsku lákají mimo jiné na 3000 eur (78 tisíc korun) jako podpisový bonus, plat 2265 eur (59 tisíc korun) měsíčně s tím, že si strojvedoucí ročně přijde na 14 měsíčních platů a k tomu další výhody ve výši 600 eur (15 600 korun) měsíčně i důchodové pojištění. Pracovní trh je přitom prostupný.

„Pokud někdo vlastní licenci strojvedoucího, opravňuje ho to k řízení drážních vozidel ve všech členských státech EU. Podmínkou však je absolvování místního školení dopravce,“ říká mluvčí Drážního úřadu Martin Novák. 

Nezbytností je nicméně i výborná znalost němčiny. Tou vládnou především strojvedoucí, kteří z ČR zajíždějí například do Drážďan, Vídně nebo Lince.