Na 36 procent lidí nejčastěji utrácí kartou Visa za zboží v supermarketech. Dalších 14 procent kartou platí za benzin a 11 procent využívá karty pro placení v ostatních maloobchodních prodejnách. Mezi Čechy je rovněž populární platba kartou za zábavu (šest procent) nebo kutilské potřeby a služby (obě po třech procentech).

Také podle červnového průzkumu MasterCard lidé kartou nejčastěji platí v obchodech za jídlo, když tyto platby jako první v této souvislosti zmínilo 92 procent respondentů. Dále uvedli placení kartou na benzinkách (64 procent), za elektrospotřebiče a vybavení do domácností (49 procent), kosmetiku a konfekci (44 procent), v lékárnách (41 procent), hračkářství a obchodech s knihami (39 procent) a online obchodech (37 procent).

Evropané platí kartou všude, kde se dá

„V nákupním chování českých zákazníků ve srovnání s výsledky průzkumu pro celou Evropu vidíme jeden významný rozdíl. Evropané platí kartou všude, kde se dá. Čím dál oblíbenější jsou například platby za služby nebo letenky. Tím, jak se rozšiřují možnosti bezhotovostního placení, si lidé uvědomují výhody placení kartou a neváhají s ní proto platit i u dalších obchodníků, kteří prodávají auta nebo léky," uvedl regionální manažer Visa Europe pro ČR a Slovensko Marcel Gajdoš.

Evropský trh je však daleko více rozštěpený než český. Zatímco v supermarketech zaplatí evropský konzument 23 procent svých nákupů kartou, za zábavu celých 15 procent a například za služby osm procent. Zajímavé je, že například u oblečení Češi svou kartou využívají více (osm procent) než v průměru Evropané (šest procent). Podobná situace je i u nákupu benzinu (Češi 14 procent, Evropané devět procent).

Češi si už podle statistik zvykli za většinu zboží a služeb platit kartou. Tomu odpovídá i rostoucí počet terminálů. Zatímco v roce 2011 bylo nainstalováno necelých 75.000 Visa terminálů, do konce roku 2014 chce společnost Visa dosáhnout hranice 110.000 terminálů. Portfolio služeb placených kartou se tak bude nadále rozšiřovat, dodal Gajdoš.